Nya Audi RS3 – tre snabba från provkörningen
Audi har släppt lös en ny, vildsint RS3. Vi har skickat iväg Robin Törnros för att tämja den lilla besten från Tyskland. Vi ringer honom för att höra hur det går...
Hallå Robin! Du kör nya Audi RS3 som presenterades i somras, kan du ge oss en kort introduktion om nya generationen?
– Nya RS3, som erbjuds både i halvkombiformatet Sportback samt i sedanutförande Sedan, har den oerhört omtyckta och turboladdade 2,5-litersbensinmotorn med fem cylindrar på rad. Effekten är densamma som tidigare, 400 hästar, men vridet är justerat upp till 500 newtonmeter. Detta är sista RS3:an utan elektrifiering, det är kanske därför försäljningen av den är betydligt högre än vad Audi hade räknat med. Jag tolkar det som att folk vill ha en del den era som är på väg nå vägs ände – innan det är för sent.
– Nytt för nya RS3 är inte enbart snabbare accelerationer med 0-100 km/h på 3,8 sekunder (tidigare 4,1 sekunder, reds anm), utan också en ny vridmomentsfördelare för bakaxeln som bland annat ger två nya körlägen; ett för bankörning och ett för drifting.
– Men det kostar att ligga på topp. RS3 Sportback kostar från 598 000 kronor medan RS3 Sedan kostar från 607 000 kronor. För pengarna kan man också få drygt två stycken Audi A3 Sportback i instegsutförande med liten bensinmotor. Kanske inte lika upphetsande...
– Senare i höst är det premiär för modellen hos de svenska Audi-handlarna.
Effekt- och prestandamässigt låter bilen lovande. Hur är den då att köra?
– Där måste jag låta dig och alla andra hållas på halster. Jag får nämligen inte berätta någonting om körupplevelsen. Senare, i ett kommande nummer av tidningen, får jag lov att i ord beskriva hur nya RS3:an är att ratta.
Men...! Då får vi prata om vädret i stället. Det ser blött ut på bilden.
– Ja, vädret får jag prata om. När vi landade här i Aten fick vi varningsmeddelanden om extremväder. Det regnar väldigt mycket och det varnas för översvämningar. Men det är åtminstone ganska varmt, cirka 20 grader.
Robin har alltså försetts med munkavle vad gäller upplevelsen av nya RS3:ans köregenskaper, men inom kort får han lov att öppna foderluckan och berätta allt han vet i en väldigt populär tidning samt på en lika populär webbsida.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se