Nya Audi RS6 Avant avtäckt – vi är på plats
Med V8 och dubbelturbo och plattan i mattan gör den noll till 100 km/h på 3,6 sekunder! Vi flyger ned till München för att få en försmak av nya Audi RS6 Avant.
Precis när vi trodde att alla tillverkare hade skyfflat in sina sista V8:or i skämsgarderoben så lanserar Audi höstens nya värstingbil, RS6 Avant i sin fjärde generation. Med något så gammeldags och underbart som V8 och dubbla turbo. Den matar alla drivhjulen med 600 hästkrafter och 800 newtonmeter vilket förklarar 0-100 km/h på osannolika 3,6 sekunder.
Visningen äger rum i en nedlagd industrilokal. Den råa atmosfären matchar RS-looken perfekt. Audi har putsat formerna ordentligt. Det är bara framdörrar, tak och baklucka som har förblivit helt orörda – resten är RS-unik design.
Skärmarna är breddade 40 millimeter vardera och tyngden i RS6 ser ut att ha tryckt ner hjulen i golvet. Fälgarna är väl tilltagna, 21 tum är standard, och hjulen fyller ut de generösa hjulhusen väl.
Visningsbilen är lackerad i den mattgrå kulören ”Daytona Grey” som förstärker råheten. Under presentationen maler produktexperterna från Ingolstadt på om alla detaljändringar jämfört med vanliga A6. Motorhuven kröns av nya luftintag, en ”powerdome” enligt Audi. Strålkastarna skiljer sig från vanliga A6, men är identiska med A7-lyktorna. LED-lampor är standard.
Fronten hämtar inspiration från supersportbilen Audi R8. ”Notera till exempel de stående luftintagen vid sidan om strålkastarna” predikar produktexperten. Grillen är blanksvart och bikakemönstrad. Nu utan inramning och utan quattro-emblem.
Varje enskild ändring är begränsad, men har gjort mycket för det sammanlagda intrycket. Audi RS6 utstrålar brutal, rå kraft, och gränslöst mycket attityd – det här är så långt man komma från panelhöna.
Jag synar sömnaden i inredningen och den håller sedvanlig Audi-klass. Alltså första klass. Jag får inte lov att provköra härligheten. I stället plågar Audis PR-människor mig med alla fakta om det som jag går miste om. V8:an på fyra liter ger 600 hästar. 800 – jo, du läste rätt – newtonmeter i vridmoment som kan hämtas ut bara jag lägger foten på gaspedalen, från 2 100 varv. 0-100 km/h tar 3,6 sekunder, till 200 km/h tar det tolv sekunder. Launch-control är standard. Toppfarten är som vanligt begränsad till 250 km/h.
Men det finns utvägar för den som inte står ut med en slik självförnekelse. Köp till ”dynamic package” som höjer toppfarten till 280 km/h. Nähä, inte tillräckligt? ”Dynamic package Plus” löser den knuten, 305 km/h. Över 300 km/h sätter onekligen punkt för diskussionen.
Som alla andra stora Audi har motorn ett mildhybridsystem och 48 volt-system. Så snart jag lyfter gasfoten från pedalen så laddas batteriet eller så rullar jag med motorn avslagen. Ett separat litium-jon-batteri lagrar energi och portionerar ut den när den behövs. Audi menar att mildhybridsystemet har potentialen att spara upp till åtta centiliter bensin per mil.
Ett annat bränslebesparingssystem som vi har sett komma och gå de senaste 30 åren är cylinderavstängningstekniken. Vid låg last och låg hastighet deaktiveras cylinder 2, 3, 5 och 8 genom att tändning och insprutning slås av. Förr var det mer surr om tekniken, men i takt med att cylindrarna har minskat i antal i de flesta modeller har ”Cylinder On Demand” kommit lite i skymundan. Ingen cylinder alls drar mindre än en cylinder som är avstängd ibland.
En annan nygammal teknik som tas till heders är fyrhjulsstyrningen. Tillval på RS6 och med svängbara bakhjul blir vändcirkeln en meter snävare. Det teknikspäckade vidundret kommer till Audi-handlarna i början av 2020- priset är inte fastställt. Men av de tyska priserna att döma skulle jag grovt gissa på ett prispåslag i nivån 300 000 kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se