Nya BMW 3-serie avslöjad!
BMW ska visa upp nya 3-serie, generation G20, på bilsalongen i Paris som öppnar i morgon. Vad de inte har räknat med är att modellen nu har hamnat på Internet, innan den officiella avtäckningen.
Nya BMW 3-serie är nu officiell!
Bilder som ska användas i BMW:s bilkonfigurator för nya 3-serie har via bimmerpost.com hamnat på världens vida nät, dagen innan den stora världspremiären på bilsalongen i Paris.
Till utseendet är nya 3-serie ungefär vad vi har väntat oss, baserat på alla de spionbilder vi har sett de senaste åren och även den officiella bild som nyligen dök upp. Framför allt slås vi av de förstora njurarna med kraftig kromsarg runt om, så pass kraftig att ingen lackad plåtyta ryms mellan njurarna. Strålkastarna har fått ny form och smalnar inte av in mot grillen så som i dag. Vad gäller strålkastarna får vi se dessa i både LED- och laserutförande.
Från sidan sedd upplevs nya 3-serie (G20) som kompaktare än dagens generation (F30), den påminner en del om hur 2-serie Coupé ser ut från samma vinkel. Men trots det kompakta utseendet gissar vi att nya ”trean” har vuxit en hel del jämfört med sin föregångare. Det är nämligen ett måste för att inte låta exempelvis Audi A4 och nya Volvo S60/V60 springa ifrån allt för mycket. A4 är nämligen ungefär nio centimeter längre än dagens 3-serie, och S60/V60 nästan 13 centimeter längre.
Baken är på något sätt typisk BMW även om den skiljer sig ganska markant från F30:ans stjärt. En nyhet är att reflexerna har flyttat upp, från att ha varit placerade på stötfångaren till att vara placerade ovanför.
Bakljusen är med slimmade och horisontella än tidigare och liknar inte 5-series diton. I och med lysdiodernas tydliga L-form påminner de lite om hur det ser ut som på Lexus IS, även om själva bakljusarmaturen inte gör det.
I fronten syns en stor sensor som tydligt visar att 3-serie får fler förarassisterande funktioner än i dag. Den kommer exempelvis delvis kunna göra på egen hand kortare sträckor.
Interiört är det helt nytt. Borta är den asymmetriska mittkonsolen och den fristående infotainmentskärmen har ersatts med en integrerad variant.
På modellversionerna med sportautomatlåda (”Steptronic Sport”) ser vi på bilderna att växelväljare saknas på mittkonsolen. Modellversioner med vanlig Steptronic-låda har däremot kvar spaken.
Instrumentklustret är på mer parten av bilderna digitalt. Det är BMW:s nya och ser mer eller mindre ut som i nya 8-serie. Det går dock att få analoga mätare, vilket vi får se prov på i bilderna.
I kväll, eller allra senast i morgon, får vi all officiell information om nya 3-serie som börjar säljas senare i år med sannolik leveranspåbörjan under inledningen av 2019.
En kombiversionen är också aktuell, men den visas inte upp förrän om några månader, troligtvis i samband med Genèvesalongen våren 2019.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se