Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
BMW 3-serie F30BMW 3-serie F30BMW 3-serie F30
BMW 3-serie F30 Foto: Alberto Martinez

Nya BMW 3-serie – direktrapport från provkörningen

Nya BMW 3-serie, årets hetaste bilnyhet sett till trycket på teknikensvarld.se när bilen presenterades, har nu provkörts för första gången. Redan nu vågar vi nog säga att den är bäst i klassen.

Hallå PeO Kjellström nere i soliga Barcelona och har det bra. Vad kör du för trevligt där?

– Ja du Rabe, det här borde ha passat dig som handsken, nya BMW 3-serie. Du fick ju bara torrbryta senast. Men tyvärr är det dåligt med sol, och de har lovat mer regn i morgon.

 Surt, men hur är nya 3-serie när den rullar då?

– Bättre på allt men ändå lite samma. Ganska förutsägbar helt enkelt. Det är ju dumt att ändra på en storsäljare bara för att. Nya trean är lite större, lite mer komfortabel, har mer teknik att erbjuda, till rätt peng ska jag kanske tillägga. Precis som med nya 1-serie går det att skräddarsy din trea i stort sett precis så som du vill ha den, allt från ekonomisk till rå kraft, med ett enkelt knapptryck. Det är flera bilar i en, och det är vid skillnad mellan programmen. Driving Experience Control är standardutrustning men för att utnyttja den till fullo kostar det en hel del pengar, som en åttaväxlad sportautomatlåda och ett så kallat Drive-paket. Runt 35 papp totalt för båda.

 – Men helt klart är att du kan ha kul med nya 3-serie, oavsett om du jagar sportighet eller snålhet, det är bara humöret som sätter gränser. Och det kan ju vara bra med tanke på dagsformen.

 Okej, kommer BMW att vara bäst i klassen även fortsättningsvis?

– Ja, utan att ha haft möjlighet att direkt jämföra med Mercedes C-klass och Audi A4 skulle jag nog vilja säga att den kommer att ligga i topp. Körglädjen finns kvar och samtidigt har det blivit mer plats invändigt, inte minst för baksätespassagerarna. Även om det fortfarande inte är någon familjefraktare.

 – På utsidan är det mesta sig ganska likt men visst ser man att det är en ny modell på de nya strålkastarna och de bredare njurarna i grillen som nu nästan växer samman när man ser dem i backspegeln från en annan bil. Bakdelen är mycket 5-serie.

 Vad finns det för motoralternativ?

– Till en början 320d med antingen 163 (EfficientDynamics Edition, reds anm) eller 184 hästkrafter. På bensinsidan 328i med 245 hästkrafter och 335i med 306 hästkrafter. Men det kommer förstås att rassla till med en mängd olika versioner senare, bland annat en hybrid. Och en kombi, coupé cabriolet och M. Som vanligt.

 Vilken av de aktuella modellversionerna hade du valt?

– Nu har ju jag bara kört dieselversionen så jag har inte mycket att välja på. Eftersom jag inte är i behov av dragkrok så hade det blivit 320d EfficientDynamics Edition för mig. Det finns gott om kraft i bilen, den rör på sig bra men den är framför allt riktigt snål och miljöbilsklassad. Vanliga 320d är förresten också miljöbilsklassad, men inte riktigt lika snål. Tyvärr är det lite väl mycket dieselknatter för att den ska ses som riktigt raffinerad och så kunde start/stopp-systemet vara lite mer finkänsligt och inte rista så mycket som det gör när det kickar igång motorn igen. Start/stopp är för övrigt standard på alla nya BMW 3-serie, oavsett modellversion. Bland bensinalternativen hade jag förmodligen valt 328i för det räcker riktigt långt med 245 hästkrafter och 5,9 sekunder när man ska accelerera upp till 100 km/h. Den med Steptronic-lådan, Adaptive Drive, Driving Experience Control och lite annat smått och gott.

 Vi har redan rabblat priserna tidigare, kan du dra dem igen?

– Dieselmotorerna är billigast med ett ingångspris på 309 500 kronor, oavsett om du väljer EfficientDynamics Edition eller inte. 328i kostar 330 000 kronor, 335i 419 000 kronor. Men även om BMW 3-serie numera är ganska välutrustade i basutförande kostar det skjortan att rusta den som man vill ha den.

 Och när det är det svensk lansering?

 – 11 februari nästa år.

 All right, tack för det PeO. Hoppas det inte öser ner i morgon.

– Nej, verkligen. Framförallt inte för Glenn Lindberg som är här och ska ta fina kort. Och jag drar till Mallis för en annan provkörning. Verkar regna där också…

 Håller tummarna, vi hörs!

– Yep!

 När du nu har läst direktrapporten är det dags för dig att sätta tänderna i alla bilder nedan. Därefter klickar du på den här länken all övrig information om nya BMW 3-serie.



Sist men inte minst så kan du läsa hela provkörningen i nästa nummer av Teknikens Värld.