Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Nya BMW 3-serie TouringNya BMW 3-serie TouringNya BMW 3-serie Touring
Nya BMW 3-serie Touring Foto: MOESCH.FOTOGRAFIE@T-ONLINE.DE

Nya BMW 3-serie Touring (F31) – bilder och alla fakta

Klassens främsta riktmärke finns i kombiutförande nu när BMW presenterar nya 3-serie Touring, eller F31 för den som vill vara avancerad. 495 liter ryms längst bak, mer än hos konkurrenterna, och självklart kan man öppna bakluckerutan separat. Sex motoralternativ är aktuella i år.

Nya BMW 3-serie har börjat synas allt mer på våra svenska vägar, men den verkliga boomen kan vi förvänta oss först senare i år när den populärare Touring-modellen – en förmodad tjänstebilsfavorit – lanseras på bred front.

 Eftersom det handlar om en kombimodell är det just kombidelen vi sätter i fokus först i denna artikel.

 Jämfört med utgående 3-serie Touring, E91, har nya vuxit med 9,7 centimeter på längden varav fem av dessa har placerats mellan hjulaxlarna. Den extra längden har gjort gott för bagageutrymmet som kan lasta 495 liter vilket kan jämföras med 460 liter för gamla 3-seriekombin och 480 liter i nya 3-serie som sedanmodell. Fäller man baksätet, som i standardutförande är tredelat enligt konfigurationen 40/20/40, ryms 1500 liter vilket är bra mycket bättre än i föregångaren som enbart lyckades svälja 1385 liter.

 För jämförelsens skull gör vi även en kontroll mot med de i Sverige hetaste konkurrenterna. Audi A4 Avant rymmer 490 respektive 1430 liter beroende på om baksätet är fällt eller inte. Motsvarande siffror för Mercedes C-klass Kombi är 485 liter respektive 1500 liter medan svenskarnas nya gunstling Volvo V60 får plats med 430 respektive 1241 liter. Som vi kan se är de tre tyskarna ganska likvärdiga med ett litet försprång för BMW och Mercedes medan Volvo V60 ligger ett eller ett par snäpp bakom.

 Som vanligt när det gäller en kombimodell från BMW så finns en smart detalj som konkurrenterna inte kan locka med, nämligen bakluckerutan som kan öppnas separat oberoende av bakluckan. Kan vara bra om man bara ska stoppa in en matkasse eller om det är trångt bakom bilen. Har man gott om plats i p-rutan och många matkassar i händerna kan det vara bra att veta att bakluckan i standardutförande kan öppnas elektriskt. För en extraslant kan man få BMW:s Smart Opener som med hjälp av en fotrörelse under bakre stötfångaren öppnar bakluckan, bra om matkassarna i händerna är för många.

 Vid fällt baksäte bildas ett lastutrymme med plant golv. Lastnät som skiljer baksätet från bagageutrymmet finns, likaså ett utdragbart insynsskydd som kan stuvas ned under bagagerumsgolvet om man inte behöver det.

 Lasttröskeln mäter 62 centimeter.

 Rent tekniskt står nya BMW 3-serie Touring, F31 kallad enligt internbeteckningarna i München, på samma grund som nya 3-serie som presenterades med pompa och ståt i BMW:s hemstad i höstas. Det innebär inte bara bättre utrymmen (1,7 extra centimeter för baksätespassagerarnas ben) utan också ett mer genomarbetat chassi med än mer betoning på sport trots att komforten inte har fått ge vika.

 När det är premiär för nya 3-serie Touring i höst är det tre motoralternativ som är aktuella, en bensinmotor och två dieselmotorer.

 328i är bensinalternativet och bjuder på fyrcylindrigt maskineri med dubbelturboteknik. Cylindervolymen är på 2,0 liter, maxeffekten på 245 hästkrafter vid 5000 r/min och 350 newtonmeter mellan 1250 och 4800 r/min. 0-100 km/h avverkas på raska 6,0 sekunder med manuell sexväxlad låda och toppfarten är begränsad till 250 km/h. Den vill ha 0,68 liter per mil och släpper ut 159 gram koldioxid per kilometer. Med åttastegad automatlåda slipas dessa siffror till 0,65 liter per mil och 152 gram per kilometer.

 Minsta dieselmotorn vid lanseringen är 320d, även den fyrcylindrig med dubbelturbo och cylindervolym på 2,0 liter. Den lämnar 184 hästkrafter vid 4000 r/min och 380 newtonmeter mellan 1750 och 2750 r/min. 7,7 sekunder tar det från 0 till 100 km/h och toppfarten är 230 km/h. 0,47 liter per mil är blandade förbrukningen vilket motsvarar 124 gram per kilometer. Med åttastegad automatlåda kapas siffrorna till 0,46 liter per mil och 122 gram per kilometer, alltså bara två futtiga gram från miljöbilsgränsen.

 Stora dieselmotorn betecknad 330d och är en sexcylindrig maskin på 3,0 liter. 258 hästkrafter finns vid 4000 r/min och maffiga 560 newtonmeter mellan 1500 och 3000 r/min. Snabb är den också, 0-100 km/h går på 5,6 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h. 0,51 liter per mil vill den ha vid blandad körning. I koldioxidmängd innebär det 135 gram per kilometer. 330d är standardutrustad med åttastegad automatlåda.

 Mot slutet av 2012 kommer ytterligare tre motoralternativ. Bensinaren 320i samt dieselalternativen 316d och 318d. 320i ger 184 hästkrafter och 270 newtonmeter, 316d 116 hästkrafter och 260 newtonmeter samt 318d 143 hästkrafter och 320 newtonmeter.

 En EfficientDynamics Edition av 320d-motorn lär vi få se inom en snar framtid, en modellversion som tar nya 3-serie Touring under 120-gramsgränsen.

 Oavsett motoralternativ får du start/stopp-teknik på köpet.

 Precis som hos sedanmodellen finns det tre linjer att välja mellan beroende på vad man vill utstråla när man glider omkring i sin nya 3-serie Touring. Dessa tre är Modern, Luxury och Sport. Dessutom finns M-sportpaket som inte bara biffar till utseendet utan också sänker chassit med tio millimeter och som tillval kan bjuda på adaptiva stötdämpare som låter föraren ställa in sättningen efter behag. M-sportpaketet ger också lite tuffare interiör och annat fälgutbud i större dimensioner.

 Några svenska prisuppgifter finns inte i dagsläget. Som en fingervisning kan vi ta instegspriset för sedanmodellen som ligger på 284000 kronor, då i 316d-utförande. Lägg på några tusenlappar på det priset så har du instegspriset för nya 3-serie Touring, alltså strax under 300000-strecket.