Foto: Enes Kucevic Photography

Nya BMW 3.0 CSL är extremt exklusiv

BMW fortsätter fira sitt BMW M GmbH 50-årsjubileum genom att släppa ytterligare en variant med den klassiska bokstavskombinationen CSL. Förpackningen innehåller 560 hästkrafter, manuell sexväxlad låda och en rejäl bantning.

Den är en direkt hyllning till klassikern BMW 3.0 CSL som såg dagens ljus i början på 1970-talet och byggdes i sammanlagt 1 265 exemplar. Dagens 3.0 CSL kommer endast att byggas i 50 exemplar. BMW M4 CSL som lanserades i våras, som också är en specialutgåva av den redan väldigt kompetenta M4, ska byggas i sammanlag tusen exemplar. M4 CSL har ett frånpris på 1 775 000 kronor, och vad 3.0 CSL kommer få för prislapp kan vi bara gissa oss till än så länge.

1 AV 10
Foto: Enes Kucevic Photography
2 AV 10
Foto: Enes Kucevic Photography
3 AV 10
Foto: Enes Kucevic Photography
4 AV 10
Foto: Enes Kucevic Photography
5 AV 10
Foto: Enes Kucevic Photography
6 AV 10
Foto: Enes Kucevic Photography
7 AV 10
Foto: Enes Kucevic Photography
8 AV 10
Foto: Enes Kucevic Photography
9 AV 10
Foto: Enes Kucevic Photography
10 AV 10
Foto: Enes Kucevic Photography

Vad vi vet är att den får tio hästkrafter mer än M4 CSL, alltså 560 stycken. Den starkaste treliterssexan från BMW hittills. 550 newtonmeter vrid levereras uppåt 7 200 varv per minut. Sedan har vi den sexväxlade manuella lådan för att tillfredsställa puritanerna, vi vågar gissa att kopplingen är hård och växellådan distinkt. Den har kolfiberskivor som omsluts av sexkolvsok och det stannar inte där. Kolfiber återfinns lite här och var, bland annat så är dörrar, motorhuv och baklucka i samma material. Tak och sidopaneler är tillverkade av kolfiberförstärkt plast medan kjolpaketet är tillverkat av plast.

https://youtu.be/oSpdlJRTTNk

Resultatet av ovanstående materialanvändning gör att vågen stannar på några kilo under redan viktbantade M4 CSL. Nog för att den är lätt, men det syns inte på bilderna, snarare ser det ut som den har haft klippkort på gymmet och biffat upp sig lite. Den har fått ordentliga höfter och har inte bara en kraftig vinge längst bak på bagageluckan utan även en vinge i glasfiberförstärkt plast uppe på taket. Allt för att ge bättre marktryck på bakhjulen och förbättra aerodynamiken och luftmotståndet.