Nya BMW 4-serie Cabriolet presenterad
Nya BMW 4-serie är här till tre femtedelar, nu när nya 4-serie Cabriolet tittar fram. Parallellt med de stora njurarna i fronten är kanske taket den stora nyheten. Borta är nämligen plåttaket och tillbaka är tygsuffletten som vi inte sett sedan E46.
BMW 4-serie Cabriolet generation G23 är inte helt oväntat ”samma” bil som nya 4-serie Coupé men utan fast tak. I och med att det saknas har Münchens bilingenjörer fått förstärka cabrioleten för att bibehålla vridstyvheten i så hög utsträckning det är möjligt. Enligt BMW är nya 4-serie Cabriolet fyra procent mer vridstyv än sin föregångare.
Till storleken är 4-serie Cabriolet mer eller mindre identisk med 4-serie Coupé. Med 476,8 centimeter på längden och 185,2 centimeter på bredden är det ingen skillnad, men på höjden är cabrioleten (med uppfällt tak) en millimeter högre – 138,4 centimeter.
Medan spårvidden, i jämförelse med föregångaren, hos coupén är 2,3 centimeter bredare fram och bak har cabrioleten 2,8 centimeter bredare spårvidd fram och 1,8 bredare bak.
De två senaste generationerna av 4-serie Cabriolet (F33 och E93, som förvisso hette 3-serie) har kunnat stoltsera med fällbara plåttak, något som blev poppis någon gång under 2000-talets första årtiondes andra halva. Men G23:an, alltså nya 4-serie Cabriolet, gör som generation E46 och väljer tygsufflett. Klassiskt.
Suffletten väger 40 procent mindre än föregångarens plåttak och tar dessutom mindre plats. När taket är nedfällt ryms 300 liter i bagageutrymmet, 80 liter mer än hos föregående generation. Med taket uppfällt kan man få ned 385 liter i bagageutrymmet, plus 15 liter jämfört med F33:an.
Suffletten kan fällas upp och ned (18 sekunder tar operationen åt det ena eller andra hållet) i hastigheter upp till 50 km/h.
LÄS MER: Nya BMW M3 och M4
Sex olika motoralternativ är aktuella till nya 4-serie Cabriolet. Instegaren för den bensinintresserade heter 420i Cabriolet och har en rak tvålitersfyra på 184 hästkrafter och 300 newtonmeter som sätter fart på bakhjulen. Den gör 0-100 km/h på 8,2 sekunder och toppar 236 km/h.
Mellanalternativet bland bensinmotorerna är bakhjulsdrivna 430i Cabriolet med en rak tvålitersfyra på 258 hästkrafter och 400 newtonmeter vilket räcker till en 0-100-tid på 6,2 sekunder och toppfart på 250 km/h.
Toppalternativet är en så kallad M Performance-version – fyrhjulsdrivna M440i xDrive Cabriolet har en rak treliterssexa på 374 hästkrafter och 500 newtonmeter som gör att bilen sticker iväg till 100 km/h på 4,9 sekunder och toppar 250 km/h.
Är man i stället dieselintresserad så är det bakhjulsdrivna 420d Cabriolet, 430d Cabriolet och fyrhjulsdrivna M440d xDrive Cabriolet som gäller.
420d-motorn är en radfyra på 190 hästkrafter och 400 newtonmeter och ger bilen en 0-100-tid på 7,6 sekunder och toppfart på 236 km/h.
430d Cabriolet har en rak sexa på tre liter med 286 hästkrafter och massiva 650 newtonmeter. 0-100 km/h går på 5,9 sekunder och toppfarten är 250 km/h.
Värstingdieseln M440d xDrive Cabriolet har även den en rak treliterssexa men på 340 hästkrafter och 700 newtonmeter. 0-100 km/h går på 5,1 sekunder och toppfarten är, som för övriga som maxar 250 km/h, elektroniskt begränsad till just 250 km/h.
LÄS MER: Äntligen kommer BMW M3 Touring
Samtliga motoralternativ är standardutrustade med en åttastegad Steptronic-automatlåda. Samtliga motorer bortsett från de två svagare bensinarna är så kallade mildhybrider med 48-voltsteknik.
BMW Sverige har valt ett instegspris på 526 000 kronor, då rör det sig om modellversionen 420i Cabriolet. Priset är 79 900 kronor över kostnaden för motsvarande modell i coupéutförande.
För 557 000 kronor når man upp till 430i Cabriolet och för 748 000 kronor blir man ägare till M440i xDrive Cabriolet.
420d Cabriolet kostar från 542 000 kronor. Övriga dieselversioner, 430d Cabriolet samt M440d xDrive Cabriolet, är ännu inte prissatta.
Marknadslanseringen är planerad till mars 2021.
Nu saknas bara nya M4 Cabriolet och nya 4-serie Gran Coupé för att 4-serie ska vara komplett. Två femtedelar återstår.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se