Nya BMW 4-serie Coupé officiell
Nu är den här, den på förhand så omtalade nya generationen av BMW 4-serie Coupé.
Det som har gjort den omtalad redan långt innan avtäckningen är förstås de nya, stora njurarna i fronten. En nytolkning av BMW:s förflutna, skulle man kunna säga, men enligt BMW speglar det också motorn stora behov av kylning.
Snacket, som har innehållit en hel del hån, satte igång på allvar i samband med visningen av konceptbilen Concept 4 förra hösten. Det var första gången vi fick ett smakprov på vad som är på väg. Det gick till och med så långt att Mercedes drev med BMW i ett Twitter-svar till konkurrenten.
Nog om grillen, den har varit i fokus bra länge redan (och kommer att förbli så även framöver). Denna lillebror till 8-serie Coupé tar ett kliv från syskonmodellen 3-serie genom att bjuda på större skillnader jämfört med vad gamla 4-serie och 3-serie kunde göra. Även om en hel del karossveck är gemensamma finns det samtidigt veck som är unika för 4-serie som även har egen stil på exempelvis strålkastare och bakljus, bara för att nämna några detaljer.
Interiören är däremot densamma, syskonmodeller brukar inte skilja sig åt vad gäller insidan. Utrymmet i baksätet är förstås inte lika gott i 4-serie Coupé som i 3-serie, men baksätesryggen kan fällas på samma vis, nämligen i tre delar enligt 40/20/40-principen.
På längden är nya 4-serie Coupé längre än 3-serie Sedan. Förstnämnda mäter 476,8 centimeter från för till akter medan sedansyskonet är 470,9 centimeter lång. 4-serie är även några centimeter bredare med sina 185,2 centimeter, däremot är den, som sig bör, betydligt lägre än 3-serie Sedan. 138,3 centimeter gör att 4-serie Coupé når 5,9 centimeter lägre. Axelavståndet är förstås detsamma, 285,1 centimeter. Spårvidden bak är hos 4-serie Coupé utökad med 2,3 centimeter, samtidigt har bilens tyngdpunkt sänkts med 2,1 centimeter. Viktfördelningen är 50 procent bak och 50 procent fram.
Med 440 liter bagageutrymme är nya 4-serie Coupé ”bara” 40 liter bakom 3-serie Sedan, men det är samtidigt också fem liter mindre än i gamla 4-serie Coupé.
Förutom en rad olika och fler (i jämförelse med föregångaren) förarassisterande system lanseras nya BMW 4-serie Coupé med tre olika motoralternativ i fyra olika utföranden. Bensinmotorerna är 420i med en rak fyra på två liter och 184 hästkrafter, 430i med samma motor men med 258 hästkrafter, samt M440i xDrive med en rak sexa på tre liter och 374 hästkrafter, plus ytterligare 11 från mildhybridsystemet. 0-100-tiderna för respektive bensinmodell är, i nämnd ordning, 7,5, 5,8 samt 4,5 sekunder. Priserna börjar på, även dessa i samma ordning, 441 000, 472 000 samt 663 000 kronor.
Dieselalternativen är två, men motorn är en enda och heter 420d. Den ger 190 hästkrafter plus 11 mildhybridhästar. I bakhjulsdriven utförande gör den 0-100 km/h på 7,1 sekunder och kostar från 457 000 kronor medan den i fyrhjulsdrivet xDrive-utförande gör 0-100 km/h på 7,4 sekunder och kostar från 477 000 kronor.
Samtliga motorer, som lanseras i oktober, är sammankopplade med BMW:s åttastegade Steptronic-automatlåda. Det kommer sannolikt även de två sexcylindriga dieselmotorer som lanseras i mars 2021 att vara.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se