Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
091123-nya bmw 5-serie091123-nya bmw 5-serie091123-nya bmw 5-serie
091123-nya bmw 5-serie

Nya BMW 5-serie officiell

I dag förpassas BMW 5-serie generation E60 till historien i och med att nya 5-serie, med ”e-kod” F10, för bara några minuter sedan begick sin världspremiär. Nya slankare former och körgladare chassi lär göra nya ”femman” till ett allvarligt hot mot konkurrenterna i familjebilsklassen med premiumtouch.

Här har du nya BMW 5-serie, en bil som väldigt många verkar ha gått och väntat på – speciellt de som tycker att förra generationen, E60, var ett misslyckande gällande bildesign.

Nya BMW 5-serie, internt kallad F10, bjuder på betydligt slankare linjer än föregångaren som tjänat som BMW:s bidrag i storbilsklassen de senaste sex åren. Linjeföringen är nästan mer 3-serie än 7-serie och 5-serie Gran Turismo. På detta vis har man lyckats få en stor bil att se mindre ut än vad den egentligen är – i alla fall enligt det intryck som ges innan man har sett bilen i verkligheten. BMW berättar att nya 5-serie har längst hjulbas i sitt segment, nämligen 296,8 centimeter. Totalt är bilen 489,9 centimeter lång vilket är 5,8 centimeter längre än utgående generation. På bredden mäter den 1,86 meter och på höjden 146,4 centimeter. Spårvidden fram är 160 centimeter medan den bak mäter 162,7 centimeter. Tjänstevikten ligger på mellan 1 640 och 1 905 kilo beroende på motoralternativ. Maxlasten uppgår till 610 kilo (600 jämnt för 550i). Bagageutrymmet på denna nya sedan har en volym av 520 liter.

BMW-bilar brukar gå under epitetet ”förarens bil” och nya 5-serie är säkerligen inget undantag. BMW lovar att nykomlingen bjuder på både sportigt uppförande på vägen och komfort. Som förare kan man, via tillval, ställa in det mesta i bilens uppförande på vägen, helt efter behov och behag. Smaka på följande dynamiska språk: Dynamic Driving Control, Dynamic Damper Control, Dynamic Drive och – aningen mindre dynamiskt men minst lika spännande – Integral Active Steering, det vill säga aktiv hjulstyrning.

Motoralternativen är till antalet sju stycken. Dessa kan kategoriseras som en åttacylindrig, fem sexcylindriga och en fyrcylindrig, eller, om man så önskar, fyra bensinare och tre dieselmotorer.

Snålast är så klart lilla dieselmotorn 520d. Den ska enligt EU-körcykeln klara sig på en halv liter diesel per mil. Denna motor har hjälp av ett start/stopp-system som stänger av motorn vid exempelvis ett rödljus och sparar på dieseln i tanken.

Dieselalternativen ser ut som följer:

• 520d

Rak fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel på 2,0 liter och med      start/stopp-system.Maxeffekt 184 hk vid 4 000 r/min, maxvrid 380 Nm      vid 1 900-2 750 r/min. Förbrukning 0,50 l/mil, utsläpp 132 g/km.      0-100 km/h på 8,1 sekunder, toppfart 227 km/h. Grundpriset i Tyskland motsvarar 411 000 kronor.

• 525d

Rak sexcylindrig direktinsprutad turbodiesel på 3,0 liter.Maxeffekt 204      hk vid 4 000 r/min, maxvrid 450 Nm vid 1 750-2 500 r/min. Förbrukning      0,62 l/mil, utsläpp 162 g/km. 0-100 km/h på 7,2 sekunder, toppfart 236      km/h. Grundpriset i Tyskland motsvarar 460 000 kronor.

• 530d

Rak sexcylindrig direktinsprutad turbodiesel på 3,0 liter.Maxeffekt 245      hk vid 4 000 r/min, maxvrid 540 Nm vid 1 750-3 000 r/min. Förbrukning      0,63 l/mil, utsläpp 166 g/km. 0-100 km/h på 6,3 sekunder, toppfart 250      km/h. Grundpriset i Tyskland motsvarar 507 000 kronor.

Och bensinalternativen ser ut som följer:

• 523i

Rak sexcylindrig direktinsprutad bensinmotor på 3,0 liter.Maxeffekt 204      hk vid 6 100 r/min, maxvrid 270 Nm vid 1 500-4 250 r/min. Förbrukning      0,76 l/mil, utsläpp 177 g/km. 0-100 km/h på 7,9 sekunder, toppfart 238      km/h. Grundpriset i Tyskland motsvarar 431 000 kronor.

• 528i

Rak sexcylindrig direktinsprutad bensinmotor på 3,0 liter.Maxeffekt 258      hk vid 6 600 r/min, maxvrid 310 Nm vid 2 600-5 000 r/min. Förbrukning 0,78      l/mil, utsläpp 182 g/km. 0-100 km/h på 6,6 sekunder, toppfart 250 km/h. Grundpriset i Tyskland motsvarar 467 000 kronor.

• 535i

Rak sexcylindrig direktinsprutad turbomatad bensinmotor på 3,0 liter.Maxeffekt      306 hk vid 5 800 r/min, maxvrid 400 Nm vid 1 200-5 000 r/min. Förbrukning      0,85 l/mil, utsläpp 189 g/km. 0-100 km/h på 6,0 sekunder, toppfart 250      km/h. Grundpriset i Tyskland motsvarar 517 000 kronor.

• 550i

V8 direktinsprutad turbomatad bensinmotor på 4,4 liter.Maxeffekt 407 hk      vid 5 500-6 400 r/min, maxvrid 600 Nm vid 1 750-4 500 r/min. Förbrukning      1,04 l/mil, utsläpp 243 g/km. 0-100 km/h på 5,0 sekunder, toppfart 250      km/h. Grundpriset i Tyskland motsvarar 725 000 kronor.

Så småningom kommer även en ny M5 i F10-karossen. Då blir det ingen V10-maskin som i nuvarande M5, utan i stället en dubbelturbo-V8, det vill säga samma som återfinns i X5 M och X6 M. Vi pratar alltså om 555 hästkrafter.... minst. 

Alla motorerna utom 550i kombineras med en sexväxlad manuell låda som standard. 550i är i stället standardutrustad med en åttastegad automatlåda med Steptronic. Denna automatlåda finns som tillval till alla övriga motorer.

Vid det här laget känner antagligen de flesta av er till BMW EfficientDynamics som genomsyrat flera av BMW:s modeller de senaste åren – och nya 5-serie är inget undantag. Alla modellversioner nämnda ovan har fått ta del av EfficientDynamics. Det innebär, bara för att nämnda några detaljer, bromskraftåtervinning, växlingsindikator, aktiv luftkylning (klaffar som anpassar lufttillströmningen under körningen, dock ej till 550i) samt gott om lättviktsmaterial i kaross och detaljer.

Nya BMW 5-serie kan utrustas med en lång rad manicker och prylar. Exempel på sådana är aktiv farthållare som håller konstant avstånd till fordonet framför, en ny hastighetsbegränsare, varningssystem för ofrivilliga filbyten, head up-display och BMW Night Vision som hjälper föraren vid körning i mörker.

Några svenska priser är inte satta i dagsläget. I stället refererar vi till de tyska priserna (se under motoralternativen ovan). Som exempel kan vi ta nya 520d som har ungefär tre procent (knappt 13 000 kronor) högre grundpris än gamla 520d. För de extra pengarna får man bland annat en starkare och snålare motor. Översätter man detta till den svenska prisbilden skulle nya BMW 520d kosta cirka 353 600 kronor i stället för 343 000 kronor som dagens 520d kostar i grundutförande.

Så nu är den här, sjätte generationen BMW 5-serie. Kommer den att bära modellnamnet med en större ära än E60 gjort de senaste åren? Kan den rent av matcha E12, E28, E34 och E39? Vad tror du?

Ladda ner flash för att
   använda tvspelaren.

https://youtu.be/F03Beyy7zJ0?height=347&width=575https://youtu.be/a1cWhKr7uls?height=347&width=575https://youtu.be/GjhCgoZMxPI?height=347&width=575https://youtu.be/yilKi014hd0?height=347&width=575

Läs mer

Test och provkörningar