Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
BMW 5-serie 2016
BMW 5-serie 2016
BMW 5-serie 2016
BMW 5-serie 2016 Foto: Peter Hetzmannseder

Nya BMW 5-serie – så blir den

Isomras fick nuvarande BMW 5-serie (F10) ett milt ansiktslyft, en tydlig signal på att nästa modell redan står färdig i München. Idagarna pågår vintertest för fullt i Lappland och under 2014 kommer utvalda BMW-handlare få tillfälle att se bilen för första gången. Men redan nu kan Teknikens Värld avslöja det mesta om nya BMW 5-serie.

Givetvis kommer 5-serie att behålla sitt väletablerade stora format mellan storsäljaren 3-serie och limousinen 7-serie. För den kinesiska marknaden kommer även en förlängd 5-serie L. Tekniskt kommer sjunde generationens 5-serie bygga på den nya plattform som internt kallas ”35up”. BMW tar efter plattformstänket som Audi och Mercedes använder sig av och överger den mer kostsamma arkitekturfilosofin som dagens BMW-modeller baseras på. 3-, 4-, 5- och 6-serie kommer alla att bygga på nya 35up-plattformen. Delad stomme ökar flexibiliteten och minskar kostnaderna.

Designmässigt tar designchef Karim Habib små kliv med 5-serie. ”Ännu lyxigare uttryck kombinerat med sportig spänst” lyder de inte helt oväntade ryktena från Bayern. Räkna ändå med att linjerna kommer att bjuda på en del överraskningar – på ett tydligt raffinerat vis.

Vi får vänta till halvårsskiftet 2016 innan 5-serie (med trolig internkod F50 för sedanmodellen och F51 för kombin Touring) kommer till Sverige, debuten sker på Genévesalongen samma år. Touring-modellen dröjer till senhösten 2016. Längre fram debuterar 5-serie Gran Turismo.

Motormässigt storsatsar BMW på bred front. De etablerade – och i Sverige mest populära – fyrcylindriga bensin- (20i/28i) och dieselmaskinerna (18d/20d/25d) effektiviseras ytterligare samt förbereds för ActiveHybrid-konfiguration. Räckvidden på elektricitet planeras bli fem mil.

Mest intressant är nya 5-serie med kommande trecylindriga turbodieselmotorn ”15d”. Med 150 hästkrafter lär förbrukningen sänkas till 0,39 l/mil för 515d. Tack vare lättviktsteknik i chassi och kaross, med bland annat höghållfasthetsstål och aluminium, sänks vikten närmare 200 kilo jämfört med dagens 5-serie.

Men BMW vore inte Bayerische Motoren Werke om inte dessa snålversioner samsas med mer prestandainriktade modeller. Den raka sexcylindriga trelitersmotorn, B57/B58, kommer i flera nya versioner – 530i (333 hk), 540i (375 hk), 530d (286 hk), 535d (333 hk) och M550d (401 hk).

Fyrhjulsdrift xDrive kommer genom den nya plattformen i princip på de flesta versionerna, men knappast på snålvargen ”515d”.

Nya BMW M5 – generation sex – debuterar sent 2017 och släpper inte kunder till vare sig Audi RS6 eller Mercedes E 63 AMG 4Matic. Tillvalet xDrive ska behålla greppet om, samt locka nya, BMW-kunder. V8-motorn trissas upp till över 600 hästkrafter.

Inget snack om saken, kommande BMW 5-serie verkar göra det mesta rätt. Satsning på helt ny teknik när det gäller trecylindrig effektiv turbodiesel, lättviktsmaterial och uppfräschad design håller upp den stenhårda konkurrensen i yttersta premiumsegmentet och köpsuget hos tjänstebilsköparna både i Sverige och globalt.

Snabbfakta: Nya BMW 5-serie

Trecylindrig

BMW 5-serie får den nyutvecklade trecylindriga turbodieseln ”15d” på 150 hästkrafter. Förbrukning på 0,39 l/mil lär bli rekordlågt inom storbilsklassen.

Kraftfull

De populära fyrcylindriga tvålitersmotorerna trimmas ytterligare, 528i får 272 hk och 525d 231 hk. Sexcylindriga treliters dieselmotorn spänner effektmässigt mellan 30d (286 hk) till 50d (401 hk).

Hybridteknik

Tre olika ActiveHybrid-versioner kommer i nya 5-serie. Fokus blir på ökad fartprestanda, men ny batteri- och elmotorteknik gör att räckvidden på ren eldrift förlängs upp till fem mil.

Lättvikt

Vikt sparar bränsle, därför är plattformen ”35up” speciellt framtagen för låg vikt. Aluminium, kolfiber, nya plastmaterial och höghållfasthetsstål sänker vikten med närmare 200 kilo.