Nya BMW 5-serie – tre snabba från provkörningen
Hans Hedberg har åkt till Portugal för att köra nya BMW 5-serien med internkod G30. Hur bra är den?
Hej Hans! Trivs du i Portugal?
Ja, det här är något annat än Sverige i november. Jag har sol och 17 grader i luften. Och en ny 5-serie från BMW!
Ja, just det, berätta om bilen. Hur känns den?
– Den känns alert och lättfotad som aldrig förr runt hårnålskurvorna här i Sintra-Cascais. Snabb är den också, dieseln 530d xDrive gör 0-100 km/h på 5,4 sekunder! Bilen behåller sin position som körglad tysk.
Det låter ju bra. Men är den verkligen ny? Den ser ju precis ut som föregångaren?
– BMW har bevarat urkonceptet ja, igenkänningsfaktorn är viktig för 5-serien. Men bilen är ny. Den är större och lättare, och varenda vinkel och plåtveck på karossen är nytt och front och akter är mer distinkt utformade än tidigare. Den känns sofistikerad och muskulös.
Jag förstår. Har bilen fått några nya finesser då?
– Det har den, precis som Volvo och Mercedes har BMW:n styrassistans. Den sköter sig bra för det mesta, men konkurrenternas system verkar fungera bättre. I alla fall på förseriebilen. Infotainmentsystemet är också nytt, och kan styras med både röst, gester och touch. Det fungerar bra och är lätt att använda.
Fantastiskt. Tack för den rapporten, Hans!
– Varsågod. En mer utförlig rapport kommer i Teknikens Värld nummer 27, som finns i butik den 8/12.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se