Nya BMW 5-serie väntar runt hörnet
Nuvarande BMW 5-serie är inte riktigt färdig för pension men vi vet redan en hel del om nya generationen som väntas till 2016. Gör dig beredd på att möta en lättare, snålare och lyxigare femma från Bayern.
Dagens BMW 5-serie har funnits på marknaden sedan 2011 och fick ett ansiktslyft i fjol, det är med andra ord inte riktigt dags för 5-serien som vi känner den nu att gå i pension riktigt än. Men det dröjer inte länge. En helt ny generation 5-serie, med internkod G30, förväntas dyka upp på Parissalongen i oktober 2016. Därefter dröjer det till våren 2017 då nya femman kommer till Sverige.
Vad har vi att se fram emot då? Framför allt en lättare bil. Nya 5-serien kommer, likt nya 7-serien, att byggas på BMW:s nya modulära plattformskonstruktion 35up som numera går under beteckningen CLAR. 35up betyder att plattformen ska bilda grund för 3- och 5-serien och uppåt och man har dragit mycket lärdom från utvecklingen av i3 och i8.
Nya 5-serien kommer inte att bli ett kolfiberbygge men en del konstruktionslösningar från i-bilarna kommer att återfinnas. 5-serien kommer att vara ett genomtänkt mischmasch av kolfiber, aluminium och höghållfast stål. i3- och i8-projektet har bland annat inneburit att BMW har sänkt sina kostnader för kolfiberproduktion. Det kan till och med vara tal om att vissa karosspaneler i 5-serien kommer att byggas i kolfiberarmerad plast. Den totala viktminskningen mot nuvarande 5-serie väntas bli omkring 100 kg, med lägre förbrukning och minskade utsläpp som följd.
Designmässigt går BMW försiktigare fram. Designchef Karim Habib uppges arbeta fram ett ännu lyxigare och sportigare uttryck. Teknikmässigt väntas en rejäl uppryckning, inte bara säkerhetsmässigt i form av vidareutvecklade, automatiska bromssystem och självkörande funktioner utan även på underhållningssidan. Ingenting tyder på att BMW följer i Teslas och Volvos fotspår. I stället för en stor pekskärm utvecklar BMW ett gestbaserat infotainmentsystem. Man ska alltså inte behöva peta alls utan bara vifta framför skärmen för att styra vissa grundläggande funktioner.
På motorsidan händer mycket. Den raka sexcylindriga trelitersmotorn, B57/B58, kommer i flera nya versioner – 530i (333 hk), 540i (375 hk), 530d (286 hk), 535d (333 hk) och M550d (401 hk). Men BMW lägger krut även i andra änden av skalan. Minsta motoralternativet 515d kommer att utgöras av BMW:s trecylindriga 1,5-litersmotor med 150 hästkrafter som ska klara sig på så lite som 0,38 liter per mil. De etablerade – och i Sverige mest populära – fyrcylindriga bensin- (20i/28i) och dieselmaskinerna (18d/20d/25d) effektiviseras ytterligare.
Flera av BMW:s konkurrenter har tagit fram laddhybridmodeller och nu tar även BMW sats på området. Nya 5-serien har redan fångats på bild som maskerad prototypbil med laddlucka på vänster framskärm. Ett ekonomiskt fördelaktigt laddhybridalternativ av 5-serien är alltså att vänta, precis som med 3-serie. M5 då? Jo, en ny M-modell kommer förstås också och där blir den stora nyheten xDrive. För att sno kunder från Mercedes och Audi, som erbjuder fyrhjulsdrivna prestandamodeller, adderar BMW fyrhjulsdrift som tillval till M5, som för övrigt får se sin V8 bli stressad till en bit över 600 hästkrafter. Vi får dock vänta till någon gång år 2017 innan vi får se nya M5.
Fakta BMW 5-serie 2016 G30/G31
Hybrid. Mercedes har gjort ett ryck på hybridfronten och BMW måste följa. Nya 5-serien kommer i ett hybridutförande med fyrcylindrig bensinmotor, elmotor och uppladdningsbara litiumjonbatterier.
Trecylindrig. 515d blir nytt instegsalternativ och det är i grunden samma trecylindriga motor som även finns i 1-serien och Mini-bilarna. BMW har aldrig sålt en så stor bil med så liten motor förut.
Säkerhet. Full autobroms, smartare adaptiv farthållare och aktiv filassistent är bara några av de många tekniska nyheter som väntas. xDrive blir möjligt att kombinera med fler motoralternativ.
Lyx. Om BMW följer traditionen blir nya femman ett snäpp lyxigare och rymligare än modellen den ersätter. Räkna med bättre benutrymme bak och ett nytt infotainmentsystem med gestbaserade funktioner.
Bagage. Nuvarande 5-serie Touring är inte den rymligaste i klassen och den nya kommer förmodligen inte heller att vara det. Men nuvarande 560–1 670 liter överstigs sannolikt med råge.
Sex tidigare generationer 5-serie
BMW:s internkod (modellens produktionsår)
E12 (1972-1981)
Första generationens BMW 5-serie, designad av Paul Bracq, utmanade Mercedes-Benz på allvar.
E28 (1981-1987)
Vidareutveckling av E18, kantigare i formen. Första gången med diesel (524td) och som M5.
E34 (1988-1996)
Moderniserat formspråk, 5-serie Touring introduceras, de större 530i och 540i får V8-motor.
E39 (1996-2003)
5-serien som tog BMW in i 2000-talet. Blev känd för fin komfort och M5 med V8-motor för första gången.
E60/E61 (2003-2010)
Helt nytt formspråk av Chris Bangle, Touring får egen internkod (E61). M5 får V10 på 507 hk.
F10/F11 (2010-2016)
Design Adrian von Hooydonk, mer sofistikerad än föregångarna. 5-serie GT (F07) introduceras.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se