Nya BMW 6-serie Cabriolet avslöjad!
BMW hade inte tänkt sig att nya BMW 6-serie Cabriolet skulle bli allmänt beskådad förrän på Detroitsalongen i januari, men tji fick de då bilen nu avslöjas på ett väldigt dåligt fotografi.
Nya BMW 6-serie har vi redan fått ett smakprov på i form av konceptbilen som visades upp på Parissalongen alldeles nyligen. Att vi bara några dagar senare skulle få ta del av äkta vara trodde vi verkligen inte, men det ser så ut nu.
Bilden nedan (som är originalbilden från BMW-forumet e90post.com, bilden ovan är nedanstående förbättrad i Photoshop av tyska Auto Bild) sägs vara tagen under en fotosession med nya BMW 6-serie Cabriolet, förmodligen i USA. Att bilen redan är fotograferad för kommande kataloger bekräftas på e90post.com. Men bilden som nu läckt ut är tagen under fotosessionen för tillbehörskatalogen, vilket bekräftas av fälgarna på bilen som inte är standardmässiga.
De BMW-frälsta på nämnda forum har försökt ta reda på bildens äkthet genom att gå igenom en lång rad tidigare bilder, men utan att hitta en endaste bild tagen i samma miljö från samma vinkel. Dessutom tror de att det är 650i som syns på bilden.
När vi skrev om konceptbilen 6-serie Coupé för snart en månad sedan nämnde vi att bilen känns produktionsfärdig redan som koncept, och så rätt vi hade. Jämför man konceptbilen med vad vi ser på bilden här ovan (och nedan) märker vi att formerna är desamma. Titta på aktern med bakljusen, bakluckskanten och stötfångaren. Identiskt mer eller mindre. Titta sedan längs med bilens sidor. Karossvecken är även är identiska mellan de båda bilarna. Man kan även ana strålkastarnas utformning och även här ser det ut som på konceptet.
Under huven på nya BMW 6-serie, som har världspremiär i Detroit i januari – både coupén och cabrioleten, kan vi se fram emot en rad sex- och åttacylindriga motorer som sträcker sig från 306 till 407 hästkrafter. Någon V10 blir det inte då BMW lagt ned produktionen av den som satt i nedlagda M5 och M6, men när bilen på bilden här kommer i M6-version blir det med åtta cylindrar i V-form som matas med två turboaggregat.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se