Nya BMW 7-serie officiell – teknikspäckad som få
Efter en lång rad smygtittar och läckor är helt nya BMW 7-serie till slut officiell och den är mer teknikspäckad än någonsin.
Gilla på Facebook för fler videoklipp!
BMW presenterar nya 7-serie som trots helt ny design har ett välbekant utseende, av många kritiserad för att vara för konservativt. De ikoniska njurarna flankeras av LED-strålkastare som är standard medan Laserstrålkastare erbjuds som extrautrustning, de sistnämnda har enligt BMW en räckvidd på 600 meter vilket är dubbels så långt som LED-strålkastarna.
Likt föregående generation kommer nya 7-serie även att erbjudas med förlängd hjulbas vilket ger 14 extra centimeter mellan axlarna. Tacksamt för passagerarna i baksätet där många av ägarna troligtvis kommer att färdas. Interiören domineras av läder kombinerat med trä- och aluminiumdetaljer, BMW:s nya iDrive infotainmentsystem manöveras med antingen kontrollen vid växelväljaren, pekskärmen eller genom att gestikulera med handen i luften.
Versionen med förlängd hjulbas har även ett stort panoramaglastak som även ljussätts i matchande färg som övrigt stämningsljus i kupén. Till denna version erbjuds även "Executive Lounge package" som innehåller bland annat fyrzons klimatanläggning, ventilerade stolar med massagefunktion samt uppfällbart bord och mugghållare i baksätet. I baksätet finns en surfplatta som kan användas för att styra allt från bland annat klimatanläggning, stolar och infotainmentsystem.
Likt i8 och M-bilarna har nya 7-serie även en hel del kolfiber i konstruktionen, tack vare att utvalda delar konstruerats i kolfiber gör det att nya generationen är upp till 130 kg lättare än föregångaren, samtidigt som konstruktionen är mer vridstyv.
Som förväntat erbjuds en rad förarassistanssystem som bland annat kökörningsassistans och filkörningsassistans, det sistnämnda ska klara av att hålla bilen i rätt fil i upp till 210 km/h. Orkar du inte parkera bilen själv kan du via nyckeln beordra bilen att köra in eller ut från garaget eller parkeringsplatsen.
På motorsidan erbjuds fyra alternativ. 750i xDrive har en 4,4-liters dubbelturboladdad V8 som levererar 450 hästkrafter och 650 newtonmeter, den klarar av att skicka lyxsedanen 0-100 km/h på 4,4 sekunder och har en begränsad toppfart på 250 km/h. Toppfarten är densamma för samtliga motoralternativ utom 740e. Effekten skickas genom en åttastegad Steptronic automatlåda till alla fyra hjul.
740i har en 3,0-literssexa med dubbelturbo på 326 hästkrafter och 450 newtonmeter och är strikt bakhjulsdriven, 0-100 km/h går på 5,5 sekunder.
Dieseln 730d har en 3,0-literssexa som med hjälp av dubbla turbo levererar 265 hästkrafter och 620 newtonmeter, kraften skickas till antingen bakhjulen eller med xDrive till alla fyra. 0-100 km/h går lite långsammare än för 740i, 5,8 sekunder.
Laddhybriden 740e kommer att introduceras några månader efter övriga versioner och har en 2,0-liters dubbelturboladdad fyra med en ospecificerad effekt, denna får hjälp av en elmotor på 95 hästkrafter vilket ger en totaleffekt på 326 hästkrafter. 0,100 km/h avklaras på 5,5 sekunder och toppfarten anges till 240 km/h. Enligt BMW ska 740e förbruka så lite som 0,21 liter per mil och har koldioxidutsläpp på 49 gram per kilometer. Elmotorn klarar av att driva bilen på egen hand i upp till 120 km/h med en räckvidd på cirka 40 kilometer. Modellen erbjuds även med xDrive fyrhjulsdrift.
Samtliga modeller är utrustade med luftfjädring och som tillval erbjuds även "Executive Drive Pro" som betyder aktivt chassi som automatiskt kompenserar för potthål samt krängning i kurvor.
Nya BMW 7-serie kommer troligtvis att lanseras framåt årsskiftet och 740e kommer att introduceras framåt våren 2016. Priser är ännu inte fastställda.
Fakta nya BMW 7-serie
BMW 740i (BMW 740Li)
Rak 6-cylindrig bensinmotor med BMW TwinPower Turbo-teknik (TwinScroll Turbo-aggregat, direktinsprutning, Valvetronic, Dubbel-Vanos), Cylindervolym: 2 998 cm3, Motoreffekt: 240 kW/hk vid 5 500-6 500 r/min, Max. vridmoment: 450 Nm vid 1 380-5 000 r/min
Acceleration 0-100 km/h: 5,5 sek (5,6 sek)
Toppfart: 250 km/h
Förbrukning, blandad körning*: 0,70-0,66 l/mil (0,70-0,66 l/mil)
CO2-utsläpp*: 164-154 g/km (164-154 g/km)
Avgasreningsnorm: EU6
BMW 750i xDrive (BMW 750Li xDrive)
V8 bensinmotor med BMW TwinPower Turbo-teknik (två TwinScroll Turbo-aggregat, direktinsprutning, Valvetronic, Dubbel-Vanos), Cylindervolym: 4 395 cm3, Motoreffekt: 330 kW/450 hk vid 5 500-6 000 r/min, Max. vridmoment: 650 Nm vid 1 800-4 500 r/min
Acceleration 0-100 km/h: 4,4 sek (4,5 sek)
Toppfart: 250 km/h
Förbrukning, blandad körning*: 0,83-0,81 l/mil (0,85-0,83 l/mil)
CO2-utsläpp*: 194-189 g/km (197-192 g/km)
Avgasreningsnorm: EU6
BMW 730d (BMW 730Ld)
Rak 6-cylindrig dieselmotor med BMW TwinPower Turbo-teknik (Turboaggregat med variabel turbingeometri, CommonRail-direktinsprutning), Cylindervolym: 2 993 cm3, Motoreffekt: 195 kW/265 hk vid 4 000 r/min, Max. vridmoment: 620 Nm vid 2 000-2 500 r/min
Acceleration 0-100 km/h: 6,1 sek (6,2 sek)
Toppfart: 250 km/h
Förbrukning, blandad körning*: 0,49-0,45 l/mil (0,50-0,46 l/mil)
CO2-utsläpp*: 129-119 g/km (132-122 g/km)
Avgasreningsnorm: EU6
BMW 730d xDrive (BMW 730Ld xDrive)
Rak 6-cylindrig dieselmotor med BMW TwinPower Turbo-teknik (Turboaggregat med variabel turbingeometri, CommonRail-direktinsprutning), Cylindervolym: 2 993 cm3, Motoreffekt: 195 kW/265 hk vid 4 000 r/min, Max. vridmoment: 620 Nm vid 2 000-2 500 r/min
Acceleration 0-100 km/h: 5,8 sek (5,9 sek)
Toppfart: 250 km/h
Förbrukning, blandad körning*: 0,52-0,48 l/mil (0,52-0,48 l/mil)
CO2-utsläpp*: 137-127 g/km (137-127 g/km)
Avgasreningsnorm: EU6
BMW 740e (BMW 740Le, BMW 740Le xDrive)
Rak 4-cylindrig bensinmotor med BMW TwinPower Turbo-teknik (TwinScroll Turbo-aggregat, direktinsprutning, Valvetronic, Dubbel-Vanos), Cylindervolym: 1 997 cm3, Motoreffekt: 190 kW/258 hk vid 5 000-6 500 v/min, Max. vridmoment: 400 Nm vid 1 250-4 800 v/min
BMW eDrive-teknik med elmotor, Motoreffekt: 70 kW/95 hk, Max. vridmoment: 250 Nm, Högspänningsbatteri av litiumjontyp, Total systemeffekt: 240 kW/326 hk
Acceleration 0-100 km/h: 5,6 sek (BMW 740Le: 5,7 sek, BMW 740Le xDrive: 5,5 sek)
Toppfart: >240 km/h
Toppfart eldrift: 120 km/h (elektroniskt begränsad)
Räckvidd eldrift**: 40 km (BMW 740Le: 40 km, BMW 740Le xDrive: 37 km)
Förbrukning, blandad körning**: 0,21 l/mil (BMW 740Le: 0,21 l/mil, BMW 740Le xDrive: 0,23 l/mil)
Elförbrukning, blandad körning**: 1,25 kWh/mil (BMW 740Le: 1,25 kWh/mil, BMW 740Le xDrive: 1,30 kWh/mil)
CO2-utsläpp**: 49 g/km (BMW 740Le: 49 g/km, BMW 740Le xDrive: 53 g/km)
Avgasreningsnorm: EU6
* Angivna värden är uppmätta enligt EU-körcykeln och varierar beroende på valda däckdimensioner.
** Preliminära värden uppmätta enligt EU-körcykeln för laddhybridfordon och varierar beroende på valda däckdimensioner. Samtliga värden gällande prestanda, förbrukning och utsläpp är preliminära.
https://youtu.be/2eBAGKpf8p8https://youtu.be/TmqQOB04RpI
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se