Nya BMW M2.
Nya BMW M2. Foto: Uwe Fischer / BMW

Nya BMW M2 officiell

Sju år efter att BMW M2 gjorde premiär kommer nu, tidsenligt, generation två. Den får ny motor med 460 hästkrafter och en topphastighet på 285 km/h med ett tillvalspaket. Dessutom har något hänt med fronten, grillen ser inte ut som den brukar.

BMW M2 gjorde sin debut 2015 och det har ända sedan 2-serie Coupé uppdaterades i fjol varit mångas om väntat på den nya generationen M2. Nu är den här och med den firar tillverkaren ytterligare sitt 50-årsjubileum av M-modellerna.

Bilen har vuxit elva centimeter på längden och tre centimeter på bredden, men sjunkit en centimeter på höjden – jämfört med förra generationen. Därmed är dess nya längd/bredd/höjd: 458/189/140 centimeter.

Märket försöker besläkta modellen med sina större syskon, M3 och M4, genom att nästan ge den likadan motor. Några enstaka detaljer skiljer dem åt, menar BMW, och 3,0-litersmotorn ger maximal effekt på 338 kilowatt (460 hästkrafter) och maximalt vridmoment på 550 Nm mellan 2 650 och 5 870 r/min. Motorn kan däremot varva upp till 7 200 r/min. Totalt har effekten ökat med 90 hästkrafter jämfört med föregångaren.

Kraften överförs till bakhjulen genom en åttaväxlad M Streptonic-låda. Vill man vara lite konventionell finns en sexväxlad manuell låda att välja i stället. Gör man det går 0–100 pyttelite långsammare. Med automatlådan går det på 4,1 sekunder och 4,3 sekunder med manuella lådan.

1 AV 7
Foto: Uwe Fischer / BMW
2 AV 7
Foto: Uwe Fischer / BMW
3 AV 7
Foto: Uwe Fischer / BMW
4 AV 7
Foto: Uwe Fischer / BMW
5 AV 7
Foto: Uwe Fischer / BMW
6 AV 7
Foto: Uwe Fischer / BMW
7 AV 7
Foto: Uwe Fischer / BMW

Standardutrustningslistan för nya M2 inkluderar bland annat adaptiv M-fjädring med elektroniskt styrda dämpare, M Servotronic-styrning med variabel utväxling, dynamisk stabiliseringskontroll och kraftfullt sammansatta bromsar. Bromssystemet ger för övrigt föraren möjlighet till två inställningar för pedalkänslan. Modellen har 19-tums lättmetallfälgar fram och 20-tumsfälgar bak.

Så kommer vi till det yttre, där den största nyheten finns i fronten. Den här gången är det inte fråga om någon onödigt stor gnagargrill, som det varit mycket prat om på sistone, utan en ganska nätt men kantig sådan. Och inuti den är ribborna horisontella i stället för vertikala, som vi är vana att se BMW-grillar. Även om M-modeller brukar ha lite annorlunda varianter på just ribborna, så har de tidigare inte varit horisontella på det här viset.

https://youtu.be/7nx8g9UIvbk

Designen i övrigt är förstås fokuserad på aerodynamik. Nya M2 har framträdande, utsvängda sidokjolar och muskulösa hjulhus som sätter tonen för bilens sidor. På baken finns M-typiska detaljer som en spoiler på bagageluckan och två dubbla avgasutsläpp.

Färgvalen är fem till antalet och två M2-exklusiva heter Zandvoort Blue solid och Toronto Red metallic. Man kan också välja ett M-specifikt kolfibertak som minskar fordonsvikten med ungefär sex kilo, för en extra peng förstås.

1 AV 5
Foto: BMW
2 AV 5
Foto: BMW
3 AV 5
Foto: BMW
4 AV 5
Foto: BMW
5 AV 5
Foto: BMW

Invändigt hittar vi naturligtvis sportstolar, BMW:s böjda pekskärm och tillvalsmöjligheten M Carbon-stolar. Den grafiska layouten i infotainmentskärmen är ny för modellen och head up-display är så klart tillval. Bilen får alla de nya uppdateringar som BMW släppte för någon vecka sedan.

Den globala lanseringen av nya BMW M2 kommer att påbörjas i april 2023. Bilen kommer byggas tillsammans med 2-serie Coupé vid BMW:s fabrik i Mexiko.

I galleriet nedan bjuds du på 189 bilder om du vill frossa i nya BMW M2.