Nya BMW M3 CS officiell – mer av allt förutom vikt
Missade du ett av de fåtal exemplar av M4 CSL som BMW bygger? Då har du chans igen, om än inte på en lika extrem bil – men nästan. Här är nya BMW M3 CS.
Vi misstänker att du även gick miste om nya 3.0 CSL som inte kan ses som exklusiv utan som extremt exklusiv. 50 exemplar är betydligt färre än de tusen exemplar som M4 CSL byggs i. Nu får du ännu en chans att lägga vantarna på en M-bil med lite mer av allt, nämligen nya M3 CS. Hur många exemplar den ska byggas i berättar inte BMW i dag, däremot att den ska byggas i begränsad upplaga med start i mars i år.
Nya M3 CS är, precis som föregångaren, en uppumpad och nedbantad version av M3 Sedan, i detta fall BMW M3 Competition xDrive, det vill säga den fyrhjulsdrivna varianten som kan ställas in för bakhjulsdrift.
I CS-utförande har flera detaljer på bland annat kaross och i interiören utförts i det viktbesparande materialet kolfiberförstärkt plast – CFRP som det förkortas. Exempel på sådana detaljer är huven, taket, bakspoilern, mittkonsolen och växelpaddlarna på ratten. Tillsammans med skalstolarna i kolfiber har BMW sparat in runt 20 kilo jämfört med BMW M3 Sedan Competition xDrive.
Treliterssexan med dubbelturbomatning har förstås inte lämnats orörd. 510 hästkrafter har blivit 550 medan maxvridet ligger kvar på 650 newtonmeter. Siffrorna är desamma som för M4 CSL som vi nyligen tog ut på en hård runda (och som du kan se i filmen ovan). Skillnaden ligger mellan M3 CS och M4 CSL ligger i stället främst i vikten där sistnämnda har bantats med hela 100 kilo. I den rör det sig om en helt annan form av viktminskning med bland annat utkastat baksäte som bara det kapar runt 45 kilo.
0-100 km/h går på 3,4 sekunder, halvsekunden snabbare än gamla M3 CS (som var bakhjulsdriven) och tiondelen snabbare än M3 Competition xDrive.
200 km/h nås efter ytterligare 7,7 sekunder. Totalt tar det alltså 11,1 sekunder att från stillastående nå dit. Toppfarten är 302 km/h. Det är mer än de 290 km/h som M3 Competition xDrive med M Driver's Package klarar av som mest.
Mycket är standard på M3 CS, exempelvis ovan nämnda M Driver's Package, men kolfiberkeramiska bromsskivor är det inte. Vill man ha de extra uthålliga bromsarna får man lägga till ytterligare 99 000 kronor utöver de 1 550 000 kronor som M3 CS kostar i grundutförande. Andra tillval som finns är exempelvis BMW Live Cockpit Professional, parkeringsassistans, körassistans, automatisk bakluckeöppning, eluppvärmd ratt med mera.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se