Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Uwe Fischer / BMW

Nya BMW M3 och M4 får nu M xDrive-fyrhjulsdrift

För första gången någonsin kommer BMW M3 och M4 att erbjudas med fyrhjulsdrift när senaste generationen introduceras i Competition-utförande. Nu med svenska priser.

I standardutförande kommer G80-familjen av BMW M3 och M4 även fortsättningsvis att vara bakhjulsdrivna. Den legendariska ättelinjen M3, som först såg dagens ljus då E30 M3 lanserades 1986, har alltid varit just bakhjulsdriven. Första modellen, som numera är både mytomspunnen och dyrkad av entusiaster världen över, var en ren motorsportprodukt – för att kunna klassa in rätt delar till både grupp A och DTM. Sedan dess har mycket hänt, men under årens lopp har ändå de olika generationerna M3 behållit sin bakhjulsdrift. Tills nu.

I och med G80-familjen kommer fyrhjulsdriften till M3 och M4 Competition. Benämningen M xDrive känns igen från bland annat M5 och innebär en kompetent och prestandaorienterad fyrhjulsdrift med flera inställningsmöjligheter. I grund och botten är en bil med M xDrive fortfarande bakhjulsdriven, men då greppet blir sämre kommer kraft att skickas till framhjulen. Hårdvaran i den tekniska lösningen är välkänd, det handlar om en elektroniskt styrd hydraulisk koppling med flera plattor med anpassningsbar fördelning av drivmoment mellan fram- och bakaxel, som det heter på BMW-språk. Vi förväntar oss inget annat än exakt skärpa och direkt ingrepp, vilket vi tidigare sett hos just M xDrive.

1 AV 5
Foto: Uwe Fischer / BMW
2 AV 5
Foto: Uwe Fischer / BMW
3 AV 5
Foto: Uwe Fischer / BMW
4 AV 5
Foto: Uwe Fischer / BMW
5 AV 5
Foto: Uwe Fischer / BMW

Utöver detta så kommer M-differentialen att arbeta för att maximera greppet för bakhjulen. En effektivt arbetande differentialbroms är A och O i en bil som BMW M3/M4, helt enkelt för att kraften annars går upp i rök.

1 AV 5
Foto: Uwe Fischer / BMW
2 AV 5
Foto: Uwe Fischer / BMW
3 AV 5
Foto: Uwe Fischer / BMW
4 AV 5
Foto: Uwe Fischer / BMW
5 AV 5
Foto: Uwe Fischer / BMW

Fyrhjulsdriften M xDrive kan liksom hos M5-modellen anpassas av föraren. I grund och botten kommer bilen alltid att vara mer bak- än framhjulsdriven, men det går att ställa över ännu mer kraft bakåt. Och, givetvis, så går det att stänga av fyrhjulsdriften och göra även M3 och M4 Competition rent bakhjulsdrivna.

Priset för M3 Competition Sedan M xDrive ligger på från 957 000 kronor och M4 Competition Coupé M xDrive kostar från 977 000 kronor.