Nya BMW M3 Sedan och M4 Coupé officiella – alla fakta, bilder och film
Lättare, starkare, snabbare och snålare. Nya BMW M3 Sedan och M4 Coupé är bättre än sina föregångare på många punkter. Här är alla fakta, bilder och filmer om Münchens nya ögonstenar.
Nästan 28 år efter att första generationen BMW M3, baserad på E30, såg dagens ljus är det dags för femte generationen att föra vidare arvet som det respektingivande M3-emblemet innebär. Men emblemet har samtidigt blivit två till antalet då M4 har tillkommit. Detta beror på att BMW har delat upp sin populära mellanklassare i två nummerserier, det vill säga 3-serie och 4-serie där förstnämnda innehåller sedan- och kombimodellerna medan sistnämnda står för coupé- och cabrioletmodellerna.
M3 är med andra ord prestandaversionen av sedanen, M4 är motsvarigheten för coupén. En M4 Cabriolet kommer senare, däremot ingen M3 Touring, tyvärr.
Förra generationen BMW M3 innebar något som fick många anhängare till bilen att surna till. Den raka sexan hade försvunnit till förmån för en mustigare V8 på 4,0 liter som levererade 420 hästkrafter och 400 newtonmeter. Men nu har BMW gått tillbaka till rötterna igen (okej, M3 E30 hade faktiskt en radfyra på 2,3 liter) eftersom man har klämt ned en rak sexa under huven på nya M3 Sedan och M4 Coupé. Cylindervolymen är på 3,0 liter och då BMW sedan ett tag tillbaka har övergett sugmotorer till förmån för turboladdning är den nya M3/M4-motorn matad med TwinPower-turbo.
Effekten som plockas ut är 431 hästkrafter, alltså inget jättehopp upp från V8:ans 420. Toppeffekten nås mellan 5500 och 7300 r/min. Däremot har vridet ökat avsevärt. 550 newtonmeter finns tillgängligt mellan 1850 och 5500 r/min.
Motorn kan kombineras antingen med sexväxlad manuell låda, vilket är standard, eller, om man vill slippa hantera en växelspak och få bilen att vara något snabbare, en sjustegad dubbelkopplingslåda, det vill säga M DKG Drivelogic.
Oavsett lådval är det bakhjulen som tar han om kraften som ska skickas ned i asfalten.
Accelerationsmässigt är nya M3 Sedan och M4 Coupé betydligt vassare än sina föregångare. Både M3 Sedan och M4 Coupé gör 0-100 km/h på 4,3 sekunder med manuella lådan. Med DKG-lådan går sprinten på 4,1 sekunder för båda bilarna. Det kan jämföras med 4,9 sekunder (4,7) samt 4,8 sekunder (4,6) för utgående M3 Sedan (redan utgått) och M3 Coupé. Siffrorna inom parentes är med M DKG-lådan. Motsvarande siffror för utgående M3 Cabriolet är 5,3 sekunder (5,1), men någon uppföljare, det vill säga M4 Cabriolet, presenterar BMW inte i dag.
Du kanske undrar hur snabb första generationen M3 E30 var? 6,7 sekunder fixade de bilar som saknade katalysator (200 hk) medan katalysatorförsedda E30:or i M-utförande gjorde 0-100 km/h på 6,8 sekunder (195 hk till en början, 215 hk senare i livet).
Toppfarten för nya BMW M3 Sedan och M4 Coupé är elektroniskt begränsad till 250 km/h men den köpare som gör valet att utrusta sina bilar med M Driver’s Package får begränsningen justerad till 280 km/h.
Motorn i M3 Sedan och M4 Coupé är betydligt snålare än sin V8-föregångare. Den dubbelturboförsedda och direktinsprutade sexan med 24 ventiler, Valvetronic (variabla ventiltider) och Double-Vanos (variabel kamaxelstyrning) når upp till avgasnormen Euro 6 som träder i kraft 1 september 2014. Vid blandad körning nöjer sig M3 Sedan och M4 Coupé med 0,88 liter bensin per mil när bilarna är manuellt växlade. Med dubbelkopplingslåda sjunker förbrukningen till 0,83 liter per mil. I koldioxid räknat blir det 204 gram per kilometer eller 194 gram dubbelkopplingslåda. För utgående M3 Sedan och M3 Coupé var motsvarande siffror 1,24 liter per mil och 290 gram koldioxid med manuell låda. Siffrorna för bilar med dubbelkopplingslåda låg på 1,12 liter per mil och 263 gram.
En ny funktion som BMW gett nya M3 Sedan och M4 Coupé heter något så annorlunda som ”Smokey Burnout”. Endast bilar med DKG-lådan har denna finess som innebär att ”föraren kan ägna sig åt en viss grad av bakhjulsspinn medan bilen rör sig på låga hastigheter”.
Det har varit mycket snack de senaste åren om att BMW inte jagar hästkrafter till nya M3/M4 utan i stället lagt stort fokus på att jaga bort onödiga kilon. Det bekräftas i dag då båda M-bilarna är lättare än sina föregångare, trots att de har blivit större och försedda med mer teknik. Exempelvis väger M4 Coupé in på 1572 kilo vilket är 83 kilo lättare än utgående M3 Coupé som väger 1655 kilo. Nya M3 Sedan har en tjänstevikt på 1595 kilo vilket är 85 kilo lättare än utgående M3 Sedan. Viktsiffrorna här rör bilar med manuell låda. Med dubbelkopplingslådan läggs 40 kilo på för nya M3 och M4.
Viktminskningen ligger i många komponenter, exempelvis i motorn som är tio kilo lättare, men också i flera detaljer som är utförda i kolfiberförstärkt plast (CFRP) och aluminium. Taket på båda modellerna är i CFRP vilket är första gången någonsin för sedanmodellen. Förutom att takmaterialet hjälper till att sänka vikten ger det också följden att bilarnas tyngdpunkt sänks, något som påverkar körbarheten positivt.
Både BMW M3 Sedan och M4 Coupé mäter 467,1 centimeter på längden. På bredden är sedanen sju millimeter bredare än coupén, 187,7 mot 187,0 centimeter. På höjden är coupén 4,1 centimeter lägre än sedanen, 138,3 mot 142,4 centimeter. I bagageutrymmet ryms 480 liter i sedanen och 445 liter i coupén.
Standardfälgarna mäter 18 tum på höjden både fram och bak. De är nio tum breda fram, tio tum bak. 255/40-däck sitter fram, 275/40-däck bak. Bakom hjulen sitter ventilerade och hålborrade stålskivor både fram och bak. Fyrkolvsok fram, tvåkolvs bak.
19-tumshjul finns som tillval, så även kolfiberkeramiska skivor med bättre prestanda som tål tuffare körning.
BMW:s uppdaterade Active M Differential är standard för att ge föraren optimalt fäste vid alla situationer. Antisladdsystemet DSC kan stängas av helt för den våghalsige, men läget M Dynamic Mode finns för den som vill att bilen ska ingripa mindre i körningen men utan att vara helt utelämnad åt sig själv.
Launch Control finns, så även Stability Clutch Control som öppnar kopplingen vid understyrning för att få tillbaka bilen på rätt linje.
Premiär för nya BMW M3 Sedan och M4 Coupé är det på bilsalongen i Detroit i januari 2014. Försäljningen sätter igång under våren, dock har BMW ännu inte uppgett några priser.
Du som vill läsa allt om nya BMW M3 Sedan och M4 Coupé hänvisas till BMW:s engelska pressmeddelande.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se