Nya BMW M3 Sedan och M4 Coupé officiella
I går avslöjade, i dag avtäckta. Här är nya BMW M3 Sedan och nya M4 Coupé som är mycket mer än två njurar i fronten. Framför allt är de mer kraftfulla och snabbare än någonsin tidigare.
Nästan två år efter presentationen av nya BMW 3-serie, och knappt fyra månader efter nya 4-serie Coupé, är det nu dags för M-versionerna att ge sig tillkänna. Fokus läggs förstås till stora del på de båda modellversionernas främre delar. Inte enbart grillen är tudelad, folket kommer även det att vara tudelat i åsikterna om njurarnas storlek är snygg eller inte.
Det intressanta är att 3-serie har små njurar medan M-versionen av den – M3 Sedan – har stora njurar. Att M4 Coupé har fått stora är inte oväntat i och med att vanliga 4-serie Coupé också har det.
Men nog om fronten, den har diskuterats i oändlighet senaste året.
LÄS OCKSÅ: BMW M3 Touring ute på test
Nya BMW M3 Sedan och M4 Coupé drar nytta av kraften som levereras från den raka, turboladdade sexan som av BMW benämns S58, alltså samma motor som i X3 M och X4 M. Effektsiffrorna är desamma. I vanliga M-utförandet handlar det om 480 hästkrafter och 550 newtonmeter som når bakhjulen via en sexväxlad manuell låda. 0-100 km/h går på 4,2 sekunder för både M3 Sedan och M4 Coupé.
Den som vill ha mer väljer förstås M3 Competition Sedan eller M4 Competition Coupé där 510 hästkrafter och 650 newtonmeter levereras till bakhjulen, men då via en åttastegad Steptronic-automatlåda med Drivelogic-teknik. 0-100 km/h avverkas då på 3,9 sekunder, oavsett karossform.
Toppfarten är, oavsett Competition-uppgradering eller inte, begränsad till 250 km/h. Men köper man till M Driver’s Package växlar toppfartssiffran upp till 290 km/h, och det gäller alltså även modellversionen utan Competition-tillägg.
M3 och M3 utan Competition-emblem på bakluckan är utrustade med 18-tumshjul fram och 19-tumshjul bak. Med Competition-emblem växer båda med en tum till 19 fram och 20 bak. Oavsett nämnda emblem eller inte så är båda bilarna utrustade med kolfiberarmerat plasttak (CFRP) som standard, vilket ska hjälpa till att ge bilarna så låg tyngdpunkt som möjligt.
Utan kostnad kan man få CFRP-taket utbytt mot ett traditionellt ståltak som då även inkluderar ett öppningsbart soltak i glas.
En stor nyhet är att nya M3 och M4 blir fyrhjulsdrivna. Till sommaren 2021 planerar BMW att släppa M3 Competition Sedan och M4 Competition Coupé med just fyrhjulsdrift, xDrive som det heter på BMW-språk och till och med M xDrive när det handlar om M-bilar (samma teknik som i M5). M xDrive tillåter inte bara fyrhjulsdrift som kan ställas in i olika lägen (4WD och 4WD Sport), utan även bakhjulsdrift (2WD) som då ger traditionellt uppträdande hos en M-bil.
Tillvalslistan till nya M3 och M4 är hur lång som helst. Nöjer man sig inte med exempelvis de läderklädda sportstolarna kan man uppgradera till M-sportstolar i kolfiber som nästan ser ut som skalstolar.
Väl på plats i förarstolen finns det mycket M-specifikt i bilarna, bland annat M1- och M2-knapparna på ratten och så klart en röd start/stopp-knapp på mittkonsolen.
Marknadslanseringen är planerad till mars 2021 och priserna är som följer; från 855 000 kronor för M3 Sedan och från 875 000 kronor för M4 Coupé. Competition-tillägget lägger på ytterligare 51 000 kronor på respektive prislapp.
PROVKÖRNING: BMW M5 M xDrive
https://youtu.be/cd0gcsICdYoNär BMW tänker visa upp nya M3 i kombiutförande vet vi inte, men det lär bli under hösten. Jo, du läste rätt – BMW tänker för första gången släppa en M3 Touring, det är bekräftat.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se