Nya BMW M5 Competition officiell
Nu har BMW dragit skynket av den vassare Competition-versionen av nya M5. 625 hästkrafter och 750 newtonmeter ger en 0-100-tid på 3,3 sekunder, bättre än M5:ans värsta ”fiende”.
I förra veckan läckte det ut bilder och information om nya BMW M5 i Competition-utförande och vi serverades då i princip allt som är värt att veta. Dock hade det smugit sig in ett litet fel i förhandsuppgifterna, nämligen vridmomentet. BMW har inte ökat det till 800 från M5:ans 750 originalnewtonmeter. 750 newtonmeter kvarstår, däremot finns maxvridet tillgängligt över ett bredare varvtalsregister än i vanliga M5.
Maxeffekten i M5 Competition är 625 hästkrafter, 25 fler än i standard-M5:an. Siffran betyder att Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ får se sig slagen med en marginal på 13 hästkrafter. Men å andra sidan har Mercan ytterligare hundra newtonmeter i vrid i jämförelse med M5 Competition som gör 0-100 km/h på 3,3 sekunder, en tiondel snabbare än både standard-M5:an och Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+.
M5 Competition gör 0-200 km/h på 10,8 sekunder, något vanliga M5:an klarar på 11,1 sekunder. Toppfarten med M Driver’s Package är 305 km/h.
Den dubbelturbomatade V8:an på 4,4 liter i M5 Competition är sammanlänkad med en åttasegad M Steptronic-automatlåda som kan ställas in i tre olika körlägen.
När kraften passerat transmissionen når den ut till samtliga fyra hjul enligt BMW:s nya M xDrive-fyrhjulsdriftssystem som har en uppskattad finess, man kan nämligen ställa in det så att endast bakhjulen driver (precis som på alla tidigare M5:or).
BMW har även jobbat med chassit och flera andra detaljer för att göra bilen stabilare och redo för mer extrem körning. M5 Competition har bland annat sänkts sju millimeter och fått små justeringar på hjulupphängningar, fjädring och stötdämpare. Camber-vinkeln fram har ökat för att kunna tåla större krafter vid exempelvis kurvtagningar och motorfästena har bytts ut till fastare doningar för att göra bilen mer stabil och, som BMW beskriver det, ge kvickare motorrespons.
M5 Competition utmärker sig på utsidan genom svarta detaljer runt om på bilen och 20-tums M-fälgar med 275/35-däck fram och 285/35-däck bak. Ett litet Competition-emblem pryder bakluckan så att den oinvigde lätt kan se att det inte är en vanlig M5:a det handlar om.
Även insidan har unika detaljer.
Något svenskt pris finns ännu inte men i utlandet handlar det om ett instegspris som är cirka 65 000 kronor högre än instegspriset för en vanlig M5. I Sverige handlar det nog mer om 75-80 tusen kronors marginal.
Produktionen påbörjas i juli och leveranserna förmodligen efter sommaren.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se