Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Nya BMW M5 officiell – 600 hk och 0-100 på 3,4 sekunder

Efter lång väntan är nu nya BMW M5 presenterad. Cylinderantal och motorvolym är desamma som tidigare. Däremot är effekten uppskruvad till 600 hästkrafter och bilen har fått M xDrive-fyrhjulsdrift. Det gör nya M5 nästan sekunden snabbare än föregångaren sett till accelerationen 0-100 km/h.

https://youtu.be/pedy2JQCJLM

Sex år efter 

M5 generation F10 är det nu dags för BMW M5 generation F90 att ändra scenen. Väntan är alltså över efter några år av spekulationer, spionbilder, teaserbilder och teaserfilmer samt ytterligare lite fler spekulationer. Nu är det slut på spekulerandet, för nu kan vi slå fast att nya BMW M5, som baseras på senaste 5-seriegenerationen G30, har en 4,4 liter stor biturbomatad V8 (precis som föregångaren), 600 hästkrafter jämnt, 750 newtonmeter och – för första gången – fyrhjulsdrift. M xDrive kallar BMW nya M5:ans allhjulsdriftssystem som skiljer sig en hel del från ett vanligt xDrive-system.

M xDrive kan enligt BMW ställas in helt efter förarens behag enligt fem olika inställningar i kombination med antisladdsystemet. Själva fyrhjulsdriftssystemet har tre lägen – 4WD, 4WD Sport och 2WD. Nya BMW är alltså fyrhjulsdriven – och bakhjulsdriven!

Redan i standardläget 4WD med inkopplat ESP-system ska systemet vara en aning frikostigt och man ska kunna låta bakänden bege sig ut på lite utflykt när förarens högerfot och händer säger till om det. Vill man köra mer aggressivt finns 4WD Sport-läget som tillåter föraren att vara än mer kreativ genom att skicka mer kraft till bakhjulen än i vanliga 4WD-läget.

Sedan har bilen ännu ett läge som den räddhågsne kanske ska låta bli, nämligen 2WD-läget. Då kopplar bilen helt bort drivningen över framhjulen och den blir enbart bakhjulsdriven. Till skillnad mot i 4WD Sport-läget är det föraren som hela tiden bestämmer gränserna, framför allt om ESP-systemet stängts av.

Med nämnda drivlina, som alltså ger 600 hästkrafter mellan 5 600 och 6 700 r/min samt 750 newtonmeter från låga 1 800 hela vägen upp till 5 600 r/min, och fyrhjulsdriftsteknik är nya M5 betydligt snabbare än någon av sina föregångare. 0-100 km/h går på 3,4 sekunder, det vill säga 0,9 sekunder snabbare än föregångaren F10 (som dock gjorde 0-100 på 3,9 sekunder i 30-årsjubileumsutförande). 3,4 sekunder är dessutom exakt samma tid som det tar för Mercedes värsting, AMG E 63 S 4Matic+, att nå 100 km/h. 0-200 km/h går på 11,1 sekunder. Där är alltså BMW någon tiondel snabbare än Mercedes.

Toppfarten är på sedvanligt vis elektroniskt begränsad till 250 km/h, men – även det på sedvanligt vis – toppfartsspärren kan så klart justeras uppåt. Med M Driver’s Package slutar fartökningen inte förrän bilen har nått 305 km/h.

Nya M5 är lättare än sin föregångare och väger in på 1 930 kilo (tjänstevikt). Det kan jämföras med föregångarens 1 945 kilo. Bara 15 kilos skillnad, men så är ju också nya M5 försedd med fyrhjulsdrift, något som tynger ner bilen. Utan M xDrive hade marginalen mellan de båda generationerna varit betydligt större.

Viktminskningen har åstadkommits genom användandet av lättviktsmaterial i högre utsträckning än tidigare. Huven är i aluminium och taket är som standard i kolfiberförstärkt plast (CFRP).

Standard är även de, i jämförelse med vanliga bromsar, lättare tvådelade och ventilerade bromsskivorna, men för den som vill finns även kolfiberkeramiska skivor som sägs lätta bilen med ytterligare 23 kilo.

Oken fram har sex kolvar var, de där bak en kolv. Är oken blålackerade betyder det standardbromsar, är de guldfärgade så är det en bil med de kolfiberkeramiska bromsarna.

Röd start/stopp-knapp och lika röda M1- och M2-knappar.

Standardhjulen har fälgar fram som mäter 9,5 tum på bredden och 19 tum på höjden. Motsvarande siffror bak är 10,5 tum respektive 19 tum. 275/40-däck fram och 285/40-däck bak.Som tillval finns 20-tumsfälgar med samma bredd på dessa som på 19-tumsfälgarna. Då är det 275/35-däck fram och 285/35-däck bak som gäller.

https://youtu.be/ZVjm_VSmnHM

Nya BMW M5 kan beställas från och med september 2017 och kostar då från motsvarande drygt 1,1 miljon kronor. Någon svensk prislapp är i skrivande stund inte offentliggjord.Vill man vara värst satsar man på ett av de 400 exemplar som kallas M5 First Edition som innebär att bilen är lackerad i färgen BMW Individual Frozen Dark Red Metallic (den röda vi ser på bilderna i denna artikel). Då ingår även bland annat helsvart grill. Kalaset kostar då ytterligare motsvarande 186 000 kronor.Kundleveransen av nya M5 är planerad till våren 2018.

https://youtu.be/c2AUK9RUbis

BMW M5 genom tiderna

BMW M5 E28 1985-1987

E12-generationen fanns aldrig som M5, men M535i (även som E28 innan 1985) anses vara föregångare till M5. E28:ans M5-version hade en 3,5-liters rak sexa på 286 hästkrafter. 0-100 km/h på 6,5 sekunder och toppfart 245 km/h. Vikt 1 430 kg.

BMW M5 E34 1988-1995

Hade från början en 3,5-liters rak sexa på 315 hästkrafter som gjorde 0-100 km/h på 6,3 sekunder. Fick 1992, som år som Touring-versionen kom, en 3,8-litersmaskin på 340 hästkrafter. 0-100 på 5,9 sekunder (6,1 för Touring) och toppade 250 km/h. Vikt 1 650-1 750 kg. Pris i Sverige 1989: 495 000 kronor (690 000 kr för Touring 1993).

BMW M5 E39 1998-2003

Med denna generation lämnade BMW den raka sexan och satsade på en V8 på 4,9 liter som gav 400 hästkrafter. 0-100 km/h på 5,3 sekunder och toppfart 250 km/h. Vikt 1 795 kg. Pris i Sverige 1999: 670 000 kronor.

BMW M5 E60/E61 2005-2010

Även denna generation fanns som både sedan och kombi (Touring), sistnämnda kom 2007. Här satsade BMW på V10-maskin på 5,0 liter som pumpade ur sig 507 hästkrafter. 0-100 km/h på 4,7 sekunder (4,8 för Touring) och toppfart 250 km/h. Vikt 1 855-1 955 kg. Pris i Sverige 2005: 827 000 kronor (879 000 kr för Touring 2007).

BMW M5 F10 2011-2016

Med denna generation återgick BMW till V8:an. 4,4 liter och 560 hästkrafter i standardutförande. Från 2012 fanns Competition Package med 575 hästkrafter och från 2014 ”30 Jahre M5”-jubileumsversionen som hade 600 hästkrafter. 0-100 km/h på 4,3 sekunder (4,2 för Competition Package och 3,9 för ”30 Jahre M5”) och toppfart 250 km/h som kunna justeras upp till 305 km/h. Vikt 1 945 kg. Pris i Sverige 2012: 959 000 kronor.

BMW M5 F90 2017-

Nya generationen som ovanstående artikel handlar om. Återigen en V8 på 4,4 liter, denna gång med 600 hästkrafter redan i standardutförande. Stora nyheten med denna generation är fyrhjulsdrift. 0-100 km/h på 3,4 sekunder och toppfart på 250 km/h som kan höjas till 305 km/h. Vikt: 1 930 kg. Inget svenskt pris i skrivande stund.