Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Nya BMW M550d xDrive – fyra turbo och 400 hästkrafter

Nu har du ett nytt alternativ att välja på i klassen snabba, dieseldrivna familjefraktare. Nya BMW M550d xDrive har nämligen hela 400 hästkrafter och gör 0-100 km/h på 4,4 sekunder.

I höstas var det premiär för nya BMW 5-serie och kort därefter, i väntan på nya M5, presenterades prestandaversionen M550i xDrive. I februari var dags för kombiversionen att göra entré, något den gjorde på bilsalongen i Genève i början av mars.

Nu är turen kommen till nästa prestandaversion och, skulle man kunna säga, alternativet för den som är ute efter en dieseldriven M5. Någon M5 är den dock inte men prestandan i nya BMW M550d xDrive skäms inte för sig, oavsett om det gäller sedan- eller kombiversionen.

Nya M550d xDrive har, precis som föregångaren, en 3,0 liter stor rak dieselsexa men när föregångaren endast hade tre turboaggregat kan nya generationen skryta med inte mindre än fyra stycken som tillsammans täcker ett stort varvtalsområde. Motorn är densamma som i 750d xDrive, så vill du fördjupa dig i maskintekniken klickar du på länken.

Medan gamla N57S-maskinen hade 381 hästkrafter och 740 newtonmeter har nya B57-motorn hela 400 hästkrafter vid 4 400 r/min och monstruösa 760 newtonmeter som finns åtkomliga mellan 2 000 och 3 000 r/min. 450 av dessa newtonmeter dyker upp redan vid 1 000 r/min.

Med så mycket kraft är det tur att bilen är fyrhjulsdriven – xDrive som kallar sin allhjulsdrivningsteknik för. Motorn är för övrigt, enligt BMW, världens starkaste dieseldrivna sexcylindriga maskin – för bilar alltså. Den är utan undantag alltid kopplad till BMW:s åttastegade Steptronic-automatlåda.

Med så mycket kraft rör bilen på sig – ordentligt. Gamla M550d xDrive av F10-generation gjorde 0-100 km/h på 4,7 sekunder (kombin, F11, på 4,9 sekunder). Nya generationen i sedanutförande (G30) avverkar sprinten på 4,4 sekunder, det vill säga endast en tiondel långsammare än M5 (som dock är ytterligare en tiondel snabbare i Competition-utförande). Kombiversionen (G31) av M550d xDrive, det vill säga M550d xDrive Touring, gör 0-100 km/h på 4,6 sekunder. Men riktigt lika snabb som sitt bensindrivna M Performance-syskon, M550i xDrive, är M550d xDrive inte. M550i xDrive, som bara finns med sedankaross, gör nämligen 0-100 km/h på 4,0 sekunder.

Toppfarten är som vanligt begränsad till 250 km/h.

Trots mer effekt har denna dieselbest blivit snällare mot miljön. Bränsleförbrukningen och utsläppen sägs ha sänkts med elva procent till 0,59 liter per mil och 154 gram koldioxid per kilometer för sedanen och till 0,62 liter per mil och 163 gram per kilometer för kombin. Med större hjul monterade blir siffrorna högre, upp till 0,66 liter per mil och 173 gram per kilometer enligt NEDC-körcykeln.

Det gäller att inte bli allt för gasglad, vilket man lätt blir i en bil av den här karaktären, för då kan man glömma dessa siffror.

M550d xDrive är försedd med M-sportfjädring vilket bland annat innebär en sänkning med tio millimeter och mindre krängningar när det vrids på ratten. Standardfälgarna är 19 tum stora med framdäck i dimension 245/40 och bakdäck i dimension 275/35. Som tillval finns 20-tumsfälgar med 245/35-däck fram och 275/30-däck bak. På andra sidan hjulen, från vår sida sett, sitter uthålliga M-sportbromsar med ok lackade i blå metallic.

Något pris har inte BMW gett M550d xDrive Sedan och M550d xDrive Touring, men vi kan ta M550i xDrive sedan som riktpinne. Den kostar från 779 000 kronor. Ytterligare knappt 20 000 kronor blir det för Touring-versionen.