Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Nya BMW X3 officiell – fakta, pris och bilder

Efter mer än 1,5 miljoner exemplar är det nu dags för tredje generationen BMW X3 är att ta över. Den gör det med en ny plattformsarkitektur, lägre vikt, en prestandaversion och hel drös nya funktioner som hämtats från X3:ans större bröder.

I dag har BMW lyft skynket av nya X3, men man gjorde det inte på hemmaplan i München utan i USA, närmare bestämt vid fabriken i Spartanburg, South Carolina. Anledningarna till att tyskarna valde just den platsen till avtäckningen är flera, bland annat är det i år 25 år sedan BMW meddelade sina planer att bygga just denna fabrik, den är även BMW:s största fabrik och samtliga X-modeller byggs just där, bortsett från minstingen X1. Nya X3 ska således också byggas i den amerikanska fabriken.

Nya BMW X3 har flyttat över till BMW:s senaste plattform, den arkitektur som kallas för CLAR som i sin tur står för Cluster Architecture, det vill säga en flexibel och modulbaserad plattform. Den används redan till nya 5-serie och nya 7-serie och kommer snart även till bland annat nya 3-serie.

Plattformsbytet innebär flera fördelar. Förutom att vara bättre anpassad för framtida elektrifiering är den också mer vridstyv och lättare. Nya X3 väger upp till 55 kilo mindre än sin föregångare trots att den är större.

X3 generation tre, som internbetecknas G01, är 470,8 centimeter lång, alltså 5,1 centimeter längre än sin företrädare och därmed också 4,1 centimeter längre än första generationen X5 (E53 som fanns mellan 1999 och 2006). Den är också en centimeter bredare med 189,1 centimeter från sida till sida (backspeglarna ej inkluderade) och spårvidden är utökad med några millimeter både fram och bak. Däremot har den tappat två millimeter på höjden och mäter därmed 167,6 centimeter från strumplästen och upp till hjässan.

En jämförelse vi inte kan låta bli att göra är den med nya Volvo XC60. Volvon är två centimeter kortare och 1,8 centimeter lägre men 1,1 centimeter bredare.

Det fina med längdökningen är att samtliga extramillimeter på längden, plus några till, har hamnat mellan hjulaxlarna. Axelavståndet mäter nämligen 286,4 centimeter vilket är 5,4 centimeter mer än tidigare (och en millimeter kortare än XC60:s). Det gör inte bara överhängen fram och bak kortare utan ger även större möjligheter för BMW att göra interiören rymligare, vilket också har genomförts. BMW lyfter även fram att antalet förvaringsmöjligheter i X3 är fler än någonsin samtidigt som de också är mer lättåtkomliga än tidigare.

Bagageutrymmet har dock inte vuxit. Nya X3 rymmer 550 liter när baksätet är intakt och 1 600 liter om baksätesryggen befinner sig i nedfällt läge (nya XC60 rymmer mellan 505 och 1 432 liter). Att det inte är mer än tidigare kan vara ett tecken på att passagerarutrymmet har prioriterats.

Baksätet är precis som tidigare fällbart i tre sektioner med två lika breda yttre sektioner och en smalare i mitten.

550 liter ryms, samma som i företrädaren. 1 600 liter får plats om baksätesryggen fälls. Nya Volvo XC60 rymmer mellan 505 och 1 432 liter.

Insidan är för övrigt helt ny även om stilen är typisk för BMW. Har man suttit i exempelvis nya 5-serie är det svårt att inte känna igen sig. En hel del skillnader finns där men de är av mindre karaktär som till exempel de ytter ventilationsgallren som på X3 sträcker sig upp på instrumentbrädan.

En av de stora nyheterna är, som det har varit på varje ny BMW-modell de senaste åren, att infotainmentskärmen har tagit sig ur mittkonsolens grepp och placerats ovanpå denna och instrumentbrädan.

Klustret som utgör förarens primära informationsflöde, hastighetsmätaren, varvräknaren med mera, är numera digitalt. Även här känner man igen sig från BMW:s senaste modellsläpp.

Nya X3 kommer fullmatad med mycket av det senaste från BMW. Ett exempel är BMW CoPilot; senaste generationens adaptiva farthållare med autobroms som under kortare perioder även kan styra, gasa och bromsa under vissa förutsättningar. Från och med december 2017 kan bilen även assistera vid filbyte.

Vid lanseringen, eller kort därefter, är det fem olika motoralternativ som finns att välja mellan. Tre är bensinmotorer och två dieselmotorer, alla med Steptronic-automatlåda som standard.

Av den sistnämnda typen (diesel) är det X3 xDrive20d samt X3 xDrive30d som är aktuella, båda fyrhjulsdrivna modellversioner. xDrive20d har en rak fyra på 190 hästkrafter och 400 newtonmeter som gör att 0-100 km/h går på 8,0 sekunder och toppfarten ligger på 213 km/h. Förbrukningen uppges till 0,50-0,54 liter per mil vilket motsvarar 132-142 gram koldioxid per kilometer.

xDrive30d är en rak sexa på tre liter som med 265 hästkrafter och 620 newtonmeter når 100 km/h på 5,8 sekunder och toppfarten ligger på 240 km/h. Förbrukningen sägs ligga mellan 0,57 och 0,60 liter per mil vilket motsvarar 149-158 gram per kilometer.

Bensinalternativen heter X3 sDrive20i, X3 xDrive20i, X3 xDrive30i samt X3 M40i. Förstnämnda, 20i-motorn, finns alltså med både bak- och fyrhjulsdrift men endast den fyrhjulsdrivna varianten är aktuell för Europa. Oavsett drivning är effekten 184 hästkrafter och maxvridet 290 newtonmeter. För den fyrhjulsdrivna versionen avverkas 0-100 km/h på 8,2 sekunder och toppfarten ligger på 215 km/h. Förbrukningen anges till 0,72-0,74 liter per mil och utsläppen till 165-169 gram per kilometer.

xDrive30i, som även den är en rak fyrcylindrig maskin, har 252 hästkrafter och 350 newtonmeter. Den gör 0-100 km/h på 6,3 sekunder och toppar 240 km/h. 0,74 liter per mil och 168 gram koldioxid per kilometer uppges den förbruka och släppa ut.

Prestandaversionen heter alltså X3 M40i och det är första gången som X3 har förädlats till en M Performance-modell. Den har en rak treliterssexa på 360 hästkrafter och 500 newtonmeter som gör att 0-100 km/h går på snabba 4,8 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h.

Denna prestandaversion dricker så klart lite mer, enligt NEDC-körcykelns program för blandad körning handlar det om 0,82-0,84 liter per mil vilket betyder koldioxidutsläpp på 188-913 gram per kilometer.

Fler motoralternativ kommer att presenteras vartefter tiden går. Ett laddhybridalternativ kan komma att bli aktuellt och en helt eldriven variant av nya X3 är fastställd till att komma 2020.

Den som inte väljer X3 M40i med allt vad det innebär av exempelvis grövre bromsar, sportavgassystem, vassare styrning och annat, har till övriga modellversioner tre olika linjer (jo, det heter så på BMW-språk sedan ett antal år tillbaka) att välja mellan – xLine, Luxury Line och M Sport.

Priserna

I nuläget har BMW Sverige prissatt X3 xDrive20d som kostar från 447 000 kronor, X3 xDrive30d från 518 000 kronor samt X3 M40i som lättar plånboken med som minst 624 000 kronor. Övriga modellversioner får sina priser fastställda vid ett senare tillfälle. Sverigepremiären är planerad till november 2017.