Nya BMW X4 officiell – större och starkare
Knappt tre veckor innan den riktiga världspremiären väljer BMW att visa upp nya generationen X4 för världen.
Trots att det är första gången BMW visar upp nya X4 är det inte första gången vi ser modellen utan maskering. Redan förra sommaren kunde vi exklusivt visa er spionbilder, tagna i USA, där just nya X4 stod helt naken på en biltransport i anslutning till märkets fabrik i landet. Då blev den stora snackisen utseendet, framför allt bakändens i och med att den påminner en hel del om en ”coupésuv” från Mercedes. Det snacket lär sannolikt inte avta nu.
Större än föregångaren
Nya X4 har vuxit en hel del jämfört med sin företrädare som funnits på marknaden i inte ens fyra år (generationsväxlingen sker redan nu i och med att dagens X4 baseras på gamla X3 från 2010 som redan ersatts). Med 475,2 centimeter på längden har modellen vuxit med 8,1 centimeter. Axelavståndet har vuxit med 5,4 centimeter till totalt 286,4 centimeter. Överhänger fram är på millimetern lika långt som hos föregångaren, 86,1 centimeter, medan överhänger bak vuxit en aning (2,7 cm) till 102,7 centimeter. Även på bredden har X4 växt till sig. Med 3,7 centimeter extra är den numera 191,8 centimeter bred, exklusive ytterbackspeglarna. Den enda ledd som inte vuxit är höjden. Här är nya X4 tre millimeter lägre än sin föregångare med 162,1 centimeter totalt.
Trots sina större mått är nya X4 upp till 50 kilo lättare.
Rymligare och säkrare
Större bil betyder normalt större interiöra utrymmen, och så är det även i fallet X4. Mer plats för de åkande, men även för de åkandes prylar som har 525 liter i stället för 500 att breda ut sig över i bagageutrymmet. Fäller man baksätesryggen ryms upp till 1 430 liter, 30 mer än tidigare.
Nya X4 är en säkrare bil än sin föregångare. Konstruktionen den grundar sig på är betydligt nyare men innehåller också nya säkerhetssystem som sig bör på en modell av nyare årgång. Adaptiv farthållare med distanshållare, autobroms med fotgängarskydd och mycket mera finns bland nyheterna.
Drivlinorna
Motorerna utgörs av två bensindrivna maskiner och tre dieseldrivna. Av förstnämnda typen hittar vi xDrive20i och xDrive30i där förstnämnda bjuder på 184 hästkrafter och 290 newtonmeter. Det större bensinalternativet har 252 hästkrafter och 350 newtonmeter.
Instegsalternativet på dieselsidan heter xDrive20d och ger 190 hästkrafter och 400 newtonmeter. Denna maskin är snålast av samtliga som presenteras vid världspremiären – 0,54 liter per mil vid blandad körning enligt den utgående NEDC-körcykeln.
Ett snäpp upp i dieselhierarkin hittar vi xDrive25d med 231 hästkrafter och 500 newtonmeter. Den sägs vara marginellt törstigare än sitt mindre syskon – 0,55 liter per mil.
Prestandaversion
Största dieselalternativet är en M Performance-modell och heter M40d. Här handlar det om motoruppställningens enda sexcylindriga maskin, och i detta utförande handlar det om 326 hästkrafter och 680 newtonmeter som ger en finfin accelerationstid på 4,9 sekunder vid 0-100 km/h.
Som samtliga beteckningar avslöjar är det fyrhjulsdrift, xDrive, på samtliga modellversioner som standard. Även åttastegade Steptronic-automatlåda med växelpaddlar på ratten är standard på alla modellversioner.
Fler motorer kommer att presenteras vartefter, bland annat en M40i som är prestandaalternativet bland bensinmotorerna. 360 hästkrafter bjuder den på och kommer i augusti.
Priserna – från 453 000 kronor
BMW Sverige har presenterat priserna för nya X4. De lyder som följer:
Instegsalternativet med bensinmotor, X4 xDrive20i, kostar från 453 000 kronor. Den starkare X4 xDrive30i-modellen går loss på 527 000 kronor. Billigaste dieselalternativet är X4 xDrive20d som kostar från 473 000 kronor och från 518 000 kronor får man en X4 xDrive25d. Är det i stället M Performance-modellen X4 M40d man suktar efter måste plånboken öppnas ytterligare lite mer då den kostar från 665 000 kronor.
X4 M40i har i nuläget inte fått någon prislapp, åtminstone inte officiellt.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se