Nya BMW X5 officiell – alla bilder och fakta
Vad sägs om en bakhjulsdriven BMW X5 med fyrcylindrig motor? Snart är det möjligt. BMW presenterar nu tredje generationen X5 som är lättare, snabbare, snålare och rymligare.
Alldeles i början av året läckte det ut bilder på vad som såg ut att vara ny generationen BMW X5, med internkoden F15. Nu är nya generationen BMW X5, den tredje i ordningen, officiell och det visar sig att bilderna från tidigare i år stämde till 100 procent.
Vid första anblick kan det vara lätt att missta nya X5 för att vara en ansiktslyft version av den numera sju år gamla E70-generationen, BMW:s designavdelning har gått försiktigt fram med sin storsäljande SAV (Sports Activity Vehicle). De absolut största förändringarna finns i fronten som har fått ett riktigt ilsket och muskulöst utseende. BMW-njurarna är bredare än någonsin och tillsammans med strålkastarna breder de ut sig över hela frontens bredd. BMW är duktiga på att göra fronter som delar åskådarna i två läger och fronten på nya X5 lär inte bli något undantag.
Fronten innehåller även en teknisk nyhet som kallas Air Curtain och som vi redan har sett på 3-serie GT. De yttre luftintagen i frontspoilern suger in luft som sedan skapar en skyddande luftkudde runt hjulen för att minska turbulens och leds sedan ut genom så kallade Air Breathers bakom hjulhusen.
Utseendet på nya X5 kan varieras med de två utförandena Design Pure Experience och Design Pure Excellence. I det tidigare får X5 hasplåtar, sidotrösklar och grill i borstad aluminium medan dessa detaljer (bortsett från grillen som blir blanksvart) är lackade i bilens färg i Excellence-utförandet.
Även om det kan se ut som att den är större är nya X5 faktiskt inte alls särskilt mycket större än sin föregångare. 489 centimeter på längden är endast tre centimeter längre än föregångaren och höjden (176 cm) är samma som tidigare och med 194 centimeter på bredden är den bara en centimeter bredare. Axelavståndet på 293 centimeter är oförändrat men spårvidden är 164 centimeter fram och bak, fyra millimeter smalare än tidigare. Förklaringen till de små förändringarna är att nya X5 bygger på en modifierad version av den utgående plattformen. Den nya byggs till större delar av höghållfasthetsstål och bidrar till att hela bilen väger omkring 90 kilo mindre.
BMW utlovar en rymligare och mer komfortabel interiör. Som sin föregångare kan nya X5 extrautrustas med en tredje sätesrad med två stolar som fälls upp ur bagagegolvet. De två bakersta stolarna är konstruerade för att passa passagerare som är max 150 centimeter långa. Den andra stolsraden är i standardutförande tresitsig och kan fällas i proportionerna 40:20:40 men som tillval kan man få två individuella komfortstolar. Bagageutrymmet lastar 650–1 870 liter, vilket är 30/120 liter mer än tidigare. Bakluckan är som tidigare tvådelad och den övre delen är alltid elstyrd men kan numera även skötas helt och hållet via nyckelklumpen.
Nya X5 lanseras med tre motoralternativ. Svagast, snålast och billigast blir xDrive30d som har en rak dieselsexa med TwinPower Turbo-teknik och 3,0 liters cylindervolym. Maxeffekten är 258 hästkrafter och maxvridet 560 newtonmeter. Det är 13 hästar och 20 newtonmeter mer än tidigare. 0-100 km/h går på 6,9 sekunder, 7 tiondelar snabbare. Blandad förbrukning anges till 0,62 l/mil och koldioxidutsläppen mellan 162 och 164 g/km beroende på däckdimension.
En väldigt mycket starkare dieselmotor får man i M50d som har samma treliterssexa som xDrive30d men manas på av trestegsturbo som höjer effekten till 381 hästkrafter och vridet till 740 newtonmeter. Den drygt två ton tunga X5:an gör då 0-100 km/h på imponerande 5,3 sekunder. Blandad förbrukning är 0,8 l/mil och utsläppen stannar på 177 g/km.
xDrive50i är inledningsvis den enda bensinmotorn. Den turboladdade V8:an har 450 hästkrafter och 650 newtonmeter, 43 hästar och 50 newtonmeter mer än i föregångaren. 0-100 km/h går på 5 sekunder blankt, vilket är halvsekunden snabbare än tidigare. Den som lyckas köra på den uppgivna förbrukningen 1,04 l/mil får dock inte gasa så mycket.
Redan i december breddas motorutbudet med xDrive35i, xDrive40d, xDrive25d och sDrive25d. Mest intressanta är så klart de två sista som är de första fyrcylindriga motorerna som hamnar i X5. Tvålitersdieseln ger precis som i övriga BMW-modeller 218 hästkrafter och gör att xDrive25d klarar sig på 0,59 l/mil och släpper ut 155 g/km. Bakhjulsdrivna (!) sDrive25d är ännu snålare och renare med 0,56 l/mil och 149 g/km.
Åttaväxlad automatlåda är standard till alla motoralternativet, liksom bränslesparande teknik såsom start/stopp-system, bromskraftåtervinning och elservo. Föraren kan dessutom knappa in ECO PRO-läget som inte bara optimerar luftkonditionering för bästa bränsleekonomi utan även kopplar ur motorn om föraren lyfter foten från gasen i farter mellan 50 och 160 km/h. X5:an tillåts då ”segla” fram utan motorbroms.
Nya X5 kommer liksom sin föregångare att sättas ihop i BMW:s fabrik i amerikanska Spartanburg där man även bygger X3 och X6. Här väntas även den kommande X4 bli hopskruvad.
I bildgalleriet nedan har du ett par jämförelsebilder för att se skillnaderna mellan nya X5 och nuvarande X3. Klicka här för att komma dit.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se