Nya BMW X6 förstörd – det gick snabbt
Nya BMW X6 är bara en knapp månad gammal, ändå har den redan förfulats på ett vis som endast stylingfirmor kan lyckas med.
Andra generationen BMW X6, F16 som den internt heter, presenterades så sent som förra månaden. Nu visar tyska Lumma Design upp hur de anser att nya X6 ska se ut – ett resultat som tål att diskuteras.
Förutom att förstöra modellnamnet (X6 har blivit X 6) har firman också förstört utseendet genom att smälla på ett rejält bodykit som till stora delar utgörs av kolfiber. Stora luftintag i fronten, luftuttag i huven och bakre diffusor med fyra (!) centralt placerade ändrör à la Corvette Stingray. 22-tumsfälgar fyller ut de breddade hjulhusen.
Interiört är det läder, Alcantara och karossfärgsmatchande detaljer som gäller. Sportigt möjligtvis, men något man orkar med i långa loppet?
En motoruppdatering erbjuder Lumma Design tillsammans med stylingpaketet och det rör xDrive50i som original har 450 hästkrafter och 650 newtonmeter plockade ur V8:an på 4,4 liter. Med Lumma Designs modifikationer landar siffrorna i stället på 590 hästkrafter och 850 newtonmeter. Det är siffror som sannolikt ligger högre än hos kommande X6 M.
Vad trimmet gör för 0-100-tiden berättar inte tyskarna (originalbilen gör 0-100 km/h på 4,8 sekunder) men däremot erbjuder de bortplockning av toppfartsspärren på 250 km/h. I stället blir taket 295 km/h.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se