Nya BMW X6 M – tre snabba från provkörningen
Hans Hedberg har flugit sin kos igen och återigen är det USA som gäller. Denna gång är det ett monster till bil som står på schemat: nya BMW X6 M. Hur bra är den egentligen?
Tjena Hans, USA igen alltså. Var är du denna gång?
– Jag är på F1-banan Circuit of the Americas i Austin, Texas. Herrejäklar vilken bana alltså! Här kan man ha roligt.
Förstår att du har det rätt skoj då...?
– Nya X6 M är ju en riktig best. Den går som ett as med sina 575 turbomatade V8-hästar. Och då menar jag inte bara rakt fram. Den är inte lämpad för amerikanska vägar, den gör sig bäst på österrikiska alpvägar. Den ska pressas.
– 0-100 km/h på 4,2 sekunder och toppfart på 280 km/h om man gjort tillvalet M Driver’s Package. Låter riktigt härligt vid gaspådrag men det går också att smygköra den bekvämt. Men roligast är så klart att väcka hästarna till liv.
Jag körde ju nya X6 xDrive50i i South Carolina för några månader sedan. Det är rejält drag i den med sina 450 V8-hästar, mer än i gamla X6 M. Kan det vara så stor skillnad mellan nya X6 M och den jag körde?
– Det går inte att jämföra. Denna har överdoserats på precis varenda punkt. Det märks att den är gjord för framför allt amerikanerna.
Om man nu vill köpa ett exemplar?
– Då får man punga ut med knappt 1,2 miljoner kronor. Säljstart är det 11 april.
Hela provkörningen av nya BMW X6 M läser du i kommande nummer av Teknikens Värld. Som prenumerant har du även möjligheten att, utan kostnad, läsa tidningen digitalt i din läsplatta eller telefon (Android och Apple).
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se