Nya BMW X6 officiell – alla fakta och bilder
Efter sex år på tronen är det nu dags för första generationen BMW X6 att kliva åt sidan för en ny generation. Den nya är inte bara rymligare och mer rikligt utrustad än föregångaren, den är även lättare, snålare och snabbare.
Snabbfakta nya BMW X6
Mått
Något större än gamla X6. 491 x 199 x 170 cm.
Vikt
Något lättare än gamla X6. 2 140-2 260 kg.
Motorer
xDrive50i: bensin, V8 4,4 liter, turbo, 450 hk, 650 Nm, 0-100 km/h 4,8 s, 250 km/h, 0,97 l/mil, 225 g/km.
xDrive30d: diesel, R6 3,0 liter, turbo, 258 hk, 560 Nm, 0-100 km/h 6,7 s, 230 km/h, 0,60 l/mil, 157 g/km.
M50d: diesel, R6 3,0 liter, turbo, 381 hk, 740 Nm, 0-100 km/h 5,2 s, 250 km/h, 0,66 l/mil, 174 g/km.
I går avslöjades nya BMW X6 i form av fem bilder som slank ut på nätet, och precis som vi gissade då skulle BMW inom det närmaste officiellt presentera bilen från topp till tå. Det gick inte många timmar innan BMW:s pressutskick damp ner i inkorgen.
BMW X6 är en av de mer utskällda bilmodellerna på senare år. Många har väsnats över modellens berättigande till existens på grund av dess former och mindre praktiskt lagda sida. Men faktum är att X6, trots att den knappast kan räkna som överkomlig rent ekonomiskt (startpriser på strax under 600 000 kronor), har sålt i nästan en kvarts miljon exemplar världen över. Inte dåligt för en bil som är så utskälld i kommentarsfält på Internet.
Men nu är det nya tider som gäller och en ny generation BMW X6 gör alltså entré i dag. Med nya former, mer utrymme och andra förmodat positiva nyheter kanske belackarna svänger om i sina åsikter. Kanske de tar bilen till sig då den ser mindre klumpig ut än sin föregångare. Den har ju bland annat lägre luftmotståndskoefficient, Cd-värdet ligger nu på 0,34 i stället för föregångarens 0,35.
Helhetsintrycket andas fortfarande X6, eller vad man på BMW-språk kallar SAC-former där akronymen står för Sports Activity Coupé. En suv i femdörrars halvkombiformat, lite coupéliknande.
Formerna och linjerna andas väldigt mycket av det vi redan sett i form av BMW X4 som presenterades för tre månader sedan. I X6 är det hela lite mer utdraget, enkelt beskrivet, då det är en större bil. Fronten känns igen från nya X5, en front som även går igen på X4. Dock är stötfångaren på X6 mer åt X4-hållet än X5-hållet. Bakpartiet är väldigt mycket X4 fast modell större. Skillnader finns där, så som stötfångarens utseende. Sedd från sidan är skillnaderna gentemot lillebror X4 större. Linjerna och vecken ser ut att vara desamma men är det inte. Exempelvis är det krökta vecket som har sitt ursprung i bakljuset och som löper över bakskärmen mer synliggjort och midjevecket strax under fönsterlinjen viker inte av nedåt på framskärmen. Dessutom ser man tydlig skillnad på fronten när man betraktar den från sidan.
På insidan är det desto större skillnader mellan X6 och X4. I stället ser det likadant ut interiört som det gör i X5, vilket inte är så konstigt då X5 och X6 är syskonbilar. Precis som i X5 och 3-serie har X6 en fristående skärm som dominerar instrumentbrädans mitt. X4 har i stället en integrerad skärm precis som 5-serie.
Storleksmässigt är nya X6 lite större än sin föregångare, ändå är den mellan 16 och 25 kilo lättare (mellan 2 140 och 2 260 kilo beroende på modell). Med 490,9 centimeter från för till akter är den 3,2 centimeter längre än gamla. Däremot är axelavståndet detsamma – 293,3 centimeter. På bredden har den vuxit med sex millimeter till 198,9 centimeter. Från topp till tå, med andra ord på höjden, har den vuxit mer. Från 166,9 till 170,2 centimeter.
Bagageutrymmet är även det större. Med baksätesryggen uppfälld får det plats tio liter mer än i föregångaren. Totalt 580 liter. Med baksätet fällt enligt 40/20/40-uppdelning ryms 1 525 liter, 75 mer än i gamla. Det kan också jämföras med syskonmodellen X5 som rymmer mellan 650 och 1 870 liter. Ställer vi i stället in X4:an i jämförelsen ser vi att nya X6 är något större. X4 rymmer mellan 500 och 1 400 liter, vilket i sin tur kan jämföras med X4:ans syskonbil X3 som rymmer mellan 550 och 1 600 liter. X3 är alltså rymligare än X6 när baksätet är nedfällt.
En annan ny utrymmesdetalj hos nya X6 är att dörrfickorna fram numera rymmer 1,5-litersflaskor medan motsvarande fickor i bakdörrarna rymmer enlitersflaskor.
Att stuva in grejer i bagaget när man har händerna fulla är inga problem eftersom bakluckeöppningen kan skötas med en liten rörelse med foten under stötfångaren. Det är dock inte standard på alla modeller. Vad som i stället är standard är elektrisk bakluckeöppning via förarplatsen eller bilnyckeln. Andra utrustningsdetaljer som är standard på nya X6 som BMW lyfter fram är 19-tums lättmetallfälgar, bi-xenon-strålkastare och åttastegad Steptronic-låda.
Tre olika motoralternativ, alla Euro 6-certifierade, är aktuella till nya BMW X6 till en början. Bensinalternativet heter xDrive50i och är prestandamässigt nästan i klass med gamla X6 M som hade 555 hästkrafter. Nya X6 xDrive50i har en TwinPower Turbo-V8 på 4,4 liter som ger 450 hästkrafter och 650 newtonmeter. Med gasen i botten skjuter den iväg 0-100 km/h på 4,8 sekunder (en tiondel långsammare än gamla X6 M och sex tiondelar snabbare än gamla xDrive50i). Toppfarten är begränsad till 250 km/h. Vid blandad körning uppges förbrukningen till 0,97 liter per mil. Koldioxidutsläppet ligger på 225 gram per kilometer.
Dieselalternativen är två där minstingen heter xDrive30d. Den har en treliters TwinPower Turbo-sexa på 258 hästkrafter och 560 newtonmeter. 0-100 km/h går på 6,7 sekunder (åtta tiondelar snabbare än gamla) och toppfarten ligger på 230 km/h. 0,60 liter diesel per mil drar den vid blandad körning vilket ger oss 157 gram koldioxid per kilometer.
Det andra dieselalternativet är maffigare, även om det är samma trelitersmaskin i grunden. M50d heter denna dieselvärsting som med tre turboaggregat kommer upp i 381 hästkrafter och 740 newtonmeter. Den gör 0-100 km/h på hurtiga 5,2 sekunder (en tiondel snabbare än gamla) och toppar 250 km/h. Vid blandad körning enligt EU-cykelns körsätt kräver den 0,66 liter per mil och släpper då ut 174 gram koldioxid per kilometer.
Alla tre motoralternativ är fyrhjulsdrivna.
Nya BMW X6 erbjuds i två så kallade linjer. Dels xLine och dels M Sport där förstnämnda bjuder på mer ruff med bland annat skydd för underredet medan sistnämnda har mer aerodynamiska detaljer.
Utrustningslistan för nya BMW X6 är lång. Vill du fördjupa dig i nya X6 rekommenderar vi dig att läsa BMW:s engelska pressmeddelande.
Produktionsstart för nya BMW X6 är i augusti 2014. Marknadslanseringen är alltså förlagd till i höst. Några priser är ännu inte offentliggjorda.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se