Nya BMW Z4 – direktrapport från provkörningen
Mikael Stjerna har nyss varit och provkört nya Mercedes E-klass och Opel Insignia, bilar man knappast blir solbränd i. Därför skickade vi honom till spanska Alicante för att köra nya BMW Z4 med plåttaket nedfällt i solskenet.
Tjena Micke! Hur har du det där nere i solen och värmen med nya BMW Z4?
– Det är väl bra men kunde vara bättre. När vi landade fick vi våra bilar direkt utanför flygplatsen. Så långt så bra. Men så fort jag skulle fälla taket började det spöregna och så gör det fortfarande. Man får snällt köra med taket uppe och fortsätta att vara vit som ett lakan.
Aj då, otur. Men kör du bara tillräckligt fort så kommer inget regn ner i sittbrunnen.
– Jo, men trafiken här flyter inte på tillräckligt för en sådan manöver. Plötsligt står allting still och då skulle jag bli dyngsur på 20 sekunder.
Aha, taket tar 20 sekunder att fälla ned förstår jag. Hur fungerar det nya plåttaket förresten? Det ska ju ge bättre ljusinsläpp och runtomsikt vad jag har förstått.
– Plåttaket är klanderfritt, 20 sekunder upp och 20 sekunder ned. Men det känns ju så klart inte lika mycket sommar som det gör i förra Z4 som har tygsufflett. Sidofönster och bakruta har vuxit en hel del vilket ger bättre ljusinsläpp och runtomsikt, som du säger. Men det känns ändå en aning instängt som det sig bör i en tvåsitsig roadster.
Hur är det med bagageutrymmet? Har hört att taket inte ska inskränka för mycket på det.
– Bagageutrymmet är mycket bra, det är rymligt och den vanliga akilleshällen för en plåtcab är ju att med taket nedfällt så blir öppningen för inlastning väldigt begränsad. Detta har BMW-folket nästan lyckats trolla bort.
Hur är den att se på? Bilen alltså, inte bagageutrymmet.
– Det är en snygg och tuff bil. Väldigt lik den gamla i vissa vinklar, speciellt med taket nedfällt. Många kommer nog att förväxla den nya och den gamla Z4:an på avstånd trots att de båda generationerna inte delar en endaste plåtbit med varandra.
I see! Hur är det med insidan av bilen då?
– Den känns rymlig. Jämfört med föregångaren har den vuxit 14 centimeter på längden och en centimeter på bredden. Men det är främst bredden som den känns rymligare. Vad gäller interiören i allmänhet och instrumenteringen i synnerhet har det tagits ett stort kliv framåt. Det är riktigt snyggt att titta på. I bilen jag har nu är det beige läderklädsel och instrumentbrädan har mörkt mörkt trä så att det nästan ser ut som pianolack. Snygga knappar och reglage, väldigt stilrent, fräscht och modernt. Nästan pråligt.
Har du hunnit köra något?
– Absolut! Jag sitter i en bil med stora motorn, den som kallas sDrive35i. Alltså en rak sexa med direktinsprutning, dubbelturbo och 306 hästkrafter. Vi känner igen den från bland annat 1- och 3-serien och den är ett monster. Gör 0-100 på 5,1 sekunder med den sjustegade dubbelkopplingslådan som denna är utrustad med. Man har även möjlighet att växla med paddlarna på ratten. Det finns två andra motorer till nya Z4 – sDrive23i och sDrive30i, ytterligare två bensinare alltså. Till dessa kan man inte få dubbelkopplingslådan utan i stället sexstegade automatlådor, men det ingår paddlar.
Har du testat Dynamic Drive Control än?
– Delvis. Jag har bara testat Normal och Sport. Sport Plus har jag inte riktigt vågat mig på än då det fortfarande ösregnar utav bara den. Sport Plus inaktiverar delvis antisladdsystemet och gasresponsen blir överjäkligt rapp. Så jag väntar hellre till backen är torr igen. Men de lägen jag har testat så märker man i alla fall en klar skillnad mellan dem. Det är alltså inget fejk. När det är torrt ska jag även testa det nya Adaptive M Suspension som kan sänka bilen en hel centimeter. Systemet ingår i M-paketet.
Hur är det med törsten? Och då menar jag inte din…
– Hehe, jo tack, den får anses vara bra. BMW uppger att sDrive35i drar 0,9 liter per mil vid blandad körning. Men visst, motorn får en att vilja trycka extra på gasen nästan varje gång och då hamnar man knappast på den siffran.
Något annat som är nytt och som du vill tillägga?
– iDrive-systemet gör debut i Z4 nu. Det är av senaste generation och således känner man igen sig från det som finns i nya 3-serien. Det är lättnavigerat och man sköter det mesta därifrån.
Vad kostar kärran egentligen?
– Nöjer man sig med sDrive23i får man hosta upp 363 000 kronor. sDrive30i kostar från 430 000 kronor och den jag kör, sDrive35i, kostar från 470 000 kronor. Mercedes motsvarigheter kostar alltså lite mer. SLK 200 Kompressor kostar 374 900 kronor och värstingen (bortsett från AMG-versionen, reds anm) SLK 350 kostar 475 900 kronor.
Är du en levande prislista, eller vad?
– Har man gjort nybilsprislistan i tidningen några år så sätter sig vissa prislappar i skallen. Kanske ska tillägga att det är svensk premiär för nya BMW Z4 den 9 maj, lagom till sommarsolen.
Hoppas du får en fortsatt trevlig dag i Spanien och att solen tittar fram snart.
– Gracias! Adiós amigo!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se