Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: BERNHARD_LIMBERGER

Nya BMW Z4 officiell

Nu presenterar BMW tredje generationen Z4 som ersätter generation E89 som kom 2009. Nya generationen betecknas G29 och kommer att få en japansk systermodell i Toyota Supra.

På Pebble Beach Concours d'Elegance i Monterey i Kalifornien har BMW nu dragit skynket av nya Z4, en bil som vi haft rätt bra koll på i snart ett par veckor i och med ett par olika bildläckor. Redan för ett år sedan, på Pebble Beach Concours d'Elegance 2017, fick vi se konceptbilen avtäckas och vi kan nu slå fast att grunddesignen finns kvar men att det allra aggressivaste i utseendet har tonats ned. Bland annat har de enorma luftintagen i fronten på konceptbilen blivit betydligt mindre på produktionsbilen och de läckra pucklarna bakom nackstöden har försvunnit helt och hållet. Rumpan är inte heller lika utmejslad som på konceptbilen. Trots nedtoningen är både format och utseende klassiskt roadsteraktigt.

Interiören är designad enligt BMW:s senaste tänk och påminner till viss del av hur det ser ut i storebror 8-serie, som ska komma i ett taklöst utförande, men framför allt ser ut som i nya X5. Mittkonsolens utformning är hyfsat lik med en liten display för luftkonditioneringen mellan ventilationsgallren och en delvis fristående infotainmentskärm som går ihop med mätarhuset, alltså olikt nya X4:s lösning. Mätarhuset visar upp BMW:s nya digitala mätarlayout, BMW Live Cockpit Professional som konceptet heter, precis som i 8-serie och X5. För första gången i en roadster erbjuder BMW nu också head up-display.

En stor skillnad hos nya Z4 jämfört med tidigare generation är taket, som på bilden är nedfällt. Taket är numera av tyg, inte plåt. Foto: BERNHARD_LIMBERGER

Z4 M40i

BMW är än så länge sparsamma med detaljerna, den stora visningen äger nämligen inte rum i Kalifornien denna vecka utan på Parissalongen i oktober.

Bilen som visas upp på Pebble Beach Concours d'Elegance är värstingversionen Z4 M40i, med andra ord en M Performance-modell som är snäppet under en renodlad M-bil. Den har en rak sexa på 3,0 liter som med TwinPower-assistans kommer upp i 340 hästkrafter. Det är samma effektsiffra som i M140i och M240i Coupé. Maskinen är kopplad till den åttastegade Steptronic-automatlådan som tillåter 0-100-accelerationer på 4,6 sekunder, samma tid som för M140i och M240i Coupé. De båda nämnda modellerna går att få i xDrive-fyrhjulsdrivet utförande, något som kapar två tiondelar på 0-100-tiden.

Förbrukningen uppger BMW till mellan 0,71 och 0,74 liter per mil vid blandad körning vilket motsvarar mellan 162 och 168 gram koldioxid per kilometer. Det kan jämföras med motsvarande modell av föregående generation, Z4 sDrive35i med rak treliterssexa på 340 hästkrafter, som sörplade i sig drygt 0,90 liter per mil och släppte ut 210 gram per kilometer. Det har hänt en del de senaste nio åren. Än mer har hänt om vi jämför med Z4 M av första generation som hade 343 hästkrafter (fanns mellan 2006 och 2008). Den förbrukade 1,21 liter per mil och släppte ut 292 gram per kilometer.

Svep höger/vänster för jämförelse.
Svep höger/vänster för jämförelse.
Svep höger/vänster för jämförelse.
Svep höger/vänster för jämförelse.
Svep höger/vänster för jämförelse.
Svep höger/vänster för jämförelse.
1 AV 2
Svep höger/vänster för jämförelse.
Foto: BERNHARD_LIMBERGER
2 AV 2
Svep höger/vänster för jämförelse.
Foto: BERNHARD_LIMBERGER

Några av höjdpunkterna som BMW tycker är värda att lyfta fram hos nya Z4 är att bilen är utrustad med sportfjädring med elektroniskt styra stötdämpare, M Sport-bromsar, elektronisk differentialbroms på bakaxeln och sportbilshuv som sträcker sig över hjulen. Sistnämnda detalj hade även förra generationen Z4 (E89), däremot inte första generationen (E85).

First Edition

Z4 M40i First Edition, som bilen på bilderna mer specifikt heter, innehåller designdetaljer och lösningar som är unika för denna första utrustningsnivå. Dessutom innehåller First Edition adaptiva LED-strålkastare med matrix-funktionalitet för smart avbländning.

BMW Z4 Roadster 2014. Svep höger/vänster för jämförelse.
BMW Z4 Roadster 2014. Svep höger/vänster för jämförelse.
BMW Z4 Roadster 2014. Svep höger/vänster för jämförelse.
BMW Z4 Roadster 2019. Svep höger/vänster för jämförelse.
BMW Z4 Roadster 2019. Svep höger/vänster för jämförelse.
BMW Z4 Roadster 2019. Svep höger/vänster för jämförelse.
BMW Z4 Roadster 2014. Svep höger/vänster för jämförelse.
BMW Z4 Roadster 2014. Svep höger/vänster för jämförelse.
BMW Z4 Roadster 2014. Svep höger/vänster för jämförelse.
BMW Z4 Roadster 2019. Svep höger/vänster för jämförelse.
BMW Z4 Roadster 2019. Svep höger/vänster för jämförelse.
BMW Z4 Roadster 2019. Svep höger/vänster för jämförelse.
BMW Z4 Roadster 2014. Svep höger/vänster för jämförelse.
BMW Z4 Roadster 2014. Svep höger/vänster för jämförelse.
BMW Z4 Roadster 2014. Svep höger/vänster för jämförelse.
BMW Z4 Roadster 2019. Svep höger/vänster för jämförelse.
BMW Z4 Roadster 2019. Svep höger/vänster för jämförelse.
BMW Z4 Roadster 2019. Svep höger/vänster för jämförelse.
BMW Z4 Roadster 2014. Svep höger/vänster för jämförelse.
BMW Z4 Roadster 2014. Svep höger/vänster för jämförelse.
BMW Z4 Roadster 2014. Svep höger/vänster för jämförelse.
BMW Z4 Roadster 2019. Svep höger/vänster för jämförelse.
BMW Z4 Roadster 2019. Svep höger/vänster för jämförelse.
BMW Z4 Roadster 2019. Svep höger/vänster för jämförelse.
1 AV 8
BMW Z4 Roadster 2014. Svep höger/vänster för jämförelse.
2 AV 8
BMW Z4 Roadster 2019. Svep höger/vänster för jämförelse.
3 AV 8
BMW Z4 Roadster 2014. Svep höger/vänster för jämförelse.
4 AV 8
BMW Z4 Roadster 2019. Svep höger/vänster för jämförelse.
5 AV 8
BMW Z4 Roadster 2014. Svep höger/vänster för jämförelse.
6 AV 8
BMW Z4 Roadster 2019. Svep höger/vänster för jämförelse.
7 AV 8
BMW Z4 Roadster 2014. Svep höger/vänster för jämförelse.
8 AV 8
BMW Z4 Roadster 2019. Svep höger/vänster för jämförelse.

Fler motorer

Nya Z4 kommer i fler utföranden och med fler motoralternativ under huven, men som ovan nämnt får vi reda på mer i samband med ett informationssläpp den 19 september, i god tid innan avtäckningen i Paris ett par veckor sedan.

Själva marknadslanseringen är schemalagd till våren 2019. Några prisuppgifter finns ännu inte.

Toyota Supra

En detalj nämner inte BMW i sitt pressmaterial, nämligen att nya Z4 som ska byggas av Magna Steyr i österrikiska Graz, kommer att ha en systermodell i nya Toyota Supra, ungefär som Mazda MX-5 har en systerbil i Fiat 124 Spider. BMW:n och Toyotan kommer att dela mycket teknik med varandra, dock kommer utseendet att skilja de båda rejält åt. Nya Supra har ännu inte avtäcks, men vi har fått se den i maskerat utförande när den attackerade backen i Goodwood.