Nya Cadillac Escalade officiell
Efter snart 22 år på marknaden är det nu dags för Cadillac Escalade att komma fram i sitt femte utförande. Nya Escalade är en bjässe till suv, som sina föregångare, men den känns mer europeisk än någonsin tidigare.
Cadillac Escalade är ingen vanlig syn på svenska vägar. I hemlandet USA är den betydligt vanligare att se, trots att modellen ses som en lyxsuv för stora pengar. Modellen har under de senaste åren tappat lite av sin forna glans, mycket på grund av att konkurrensen har blivit allt tuffare, men det ska Cadillac försöka råda bot på i och med nya Escalade som lämnar en hel del av det typiskt amerikanska bakom sig, men mer om det senare i artikeln.
Första Escalade-generationen dök upp 1998 som årsmodell 1999, därefter har den avlösts i genomsnitt var femte år. Nu är det alltså dags för en helt ny generation, den femte, som avlöser den som kom 2014. Vi var iväg och provkörde den för fem år sedan, beredda på att få köra en komfortvagn av rang. Men tyvärr fallerade Escalade, trots tekniskt avancerat fjädringssystem.
Nya Escalade är enorm, betydligt längre än sin föregångare. Mellan hjulaxlarna är avståndet 307,1 centimeter och på längden mäter den i standardutförande 538,2 centimeter. Det är 17,5 centimeter längre än Mercedes största suv GLS och 20,3 centimeter längre än utgående Escalade. En väldig ökning, med andra ord.
Den förlängda versionen, ESV kallad, har jättelika 340,7 centimeter i axelavstånd och från front till akter är måttet 576,6 centimeter. ”Bara” 6,9 centimeter längre än hos föregångaren.
Nya generationen är 205,9 centimeter bred och 194,2 centimeter hög om bilen är förlängd, annars är den 194,8 centimeter från underlag till högsta punkt.
Med dessa mått är nya Escalade så klart rymlig – väldigt rymlig. Båda modellversionerna, den ”korta” och den förlängda, är sju- eller åttasitsiga i och med tre sätesrader. Kaptensstolar i andra sätesraden är standard, då är bilen sjusitsig. Väljer man bort stolarna till förmån för ett mer traditionellt säte ryms ytterligare en åkande.
Bagageutrymmet är i en klass för sig. Bakom andra sätesraden ryms 1 784 liter. Det är nästan lika mycket som ryms i storlastaren Mercedes E-klass Kombi (1 820 liter), men då pratar vi om Mercedes med fällt baksäte. Escalade ESV, den förlängda varianten, rymmer enorma 2 308 liter. Fäller man andra sätesraden ryms mer än tre kubikmeter (!), 3 089 respektive 3 585 liter beroende på val av axelavstånd.
Med alla tre sätesraderna uppfällda ryms ”bara” 722 liter (mer än i E-klass Kombi) i standardversionen och 1 214 liter i förlängda versionen.
Under huven sitter förstås främst en V8-maskin på 6,2 liter. Det är samma motor som i föregångaren, med cylinderavstängnings- och start/stopp-teknik för att spara bränsle. Effekten är densamma som tidigare, 426 hästkrafter, men vridmomentsiffran har ökat en aning, från 621 till 623 newtonmeter. Motorn är sammankopplad med GM:s tioväxlade automatlåda Hydra-Matic 10L80.
En stor nyhet med nya Escalade är ett andra motoralternativ, ett dieseldrivet. Det är första gången som Escalade kommer med dieselmotor. Det handlar om en rak sexa på 3,0 liter som ger 281 hästkrafter och 623 newtonmeter. Maxvridet är alltså detsamma som i bensin-V8:n, men nås betydligt tidigare (1 500 r/min).
Komforten lär vara hög i Escalade av årsmodell 2021, och ännu högre lär den vara om tillvalet luftfjädring med Magnetic Ride Control kryssas i vid beställning. Magnetic Ride Control använder sensorer för att läsa av vägen och ställer in bilens fjädring i förväg. Cadillac kallar sin teknik för världens snabbast reagerande fjädringssystem. Vi hoppas det fungerar bättre än vid vår provkörning av förra Escalade-generationen, för då gick Magnetic Ride Control-tekniken bet på underlaget.
Nya Escalade känns en aning mindre kantig än sin föregångare, kanske för att fönsterlinjen inte är så spikrak som tidigare. Grillen är fortfarande gigantisk, även om den är helt ny. Den omges av sprillans nya strålkastare, horisontellt placerade i stället för stora vertikala doningar som hos föregångaren.
Baktill är utseendet förvillande lik föregående generation, men bakljusen är inte riktigt lika stupraka som tidigare och stötfångaren har fått en något mjukare profil.
Interiört är skillnaderna som dag och natt. Utgående Escalade har en interiör som är så typisk amerikansk, men en stor och framträdande mittkonsol som känns ganska plastig, och med en gigantisk krycka till rattväxel.
Nya Escalade är något helt annat på insidan. Det andas europeisk premiumbil, det påminner en hel del om både BMW och Mercedes. Rattväxeln har försvunnit och en växelväljare har tagit plats där vi européer brukar finna den.
Nya Cadillac Escalade börjar säljas i USA under sommaren 2020 som årsmodell 2021. Några prisuppgifter finns ännu inte. Dagens Escalade kostar från motsvarande 720 000 kronor. Räkna med att priset skruvas upp en del när nya generationen tar över. Något du inte ska räkna med är samma ”låga” pris för eventuella exemplar som plockas in till Sverige.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se