Nya Chevrolet Camaro officiell – får fyrcylindrig motor
Nya sjätte generationen av muskelbilen Chevrolet Camaro är här och den har en turboladdad fyra under huven.
Gilla på Facebook för fler videoklipp!
Jämfört med föregångaren som anlände 2009 är nya Camaro faktiskt både storleksmässigt och viktmässigt mindre. Totalvikten har minskat med 90 kg tack vare att Chevrolet använt sig av mer aluminium i konstruktionen. Vridstyvheten har även ökat med 28 procent enligt Chevrolet.
Nya Camaro är även sex centimeter kortare, två centimeter smalare och tre centimeter lägre än utgående generation fem. Axelavståndet har minskat med fyra centimeter.
Designmässigt är likheterna med föregångaren många, även om i stort sett varenda karossdel är nyutvecklad. För att göra nya Camaro så aerodynamisk som möjligt har Chevrolet spenderat 350 timmar i vindtunnel för att finslipa formerna. Något cW-värde nämns dock inte.
Toppversionen av Camaro, SS, är utrustad med ”Magnetic Ride Control som läser av väg- och körförhållanden 1 000 gånger per sekund och justerar automatiskt fjädringen för att optimera åkkomfort och väghållning.
Bromskraft levereras av fyrkolvsok som griper om 320-millimeters skivor fram samt 315-millimeters med enkolvsok bak. SS-verisonen har Brembo-bromsar med 345-millimeters skivor fram samt 338-millimeters bak, fyrkolvsok nyper om skivorna fram och bak.
I kupén är instrumenten helt digitala och visas på en 8-tumsskärm framför föraren, i mittkonsolen sitter ytterligare en 8-tumsskärm som används för att manövrera infotainmentsystemet.
Chevrolet går samma väg som Ford gjort med Mustang, det vill säga att montera en turboladdad fyrcylindrig motor under huven på Camaro. Ur 2,0-liter hämtas 279 hästkrafter och 400 newtonmeter, tillräckligt för att skicka Camaro 0-100 km/h på strax under sex sekunder. Snittförbrukningen är enligt Chevrolet cirka 0,78 liter per mil vilket enligt dem själva är den snålaste Camaron hittills.
Utöver den fyrcylindriga motorn erbjuds även en nyutvecklad 3,6-liters V6 som levererar 340 hästkrafter och 385 newtonmeter. Likt den mindre motorn kopplas denna till en sexväxlad manuell låda eller en åttastegad automatlåda, med paddlar på ratten.
Toppversionen SS har en 6,2-liters V8 på 461 hästkrafter och 617 newtonmeter som även den går att få med sexväxlad manuell låda eller åttastegad automat. Den sistnämnda är dock i SS av en annan version än den till effektsvagare motorer.
Motorn är densamma som även sitter i Corvette C7.
Nya Camaro kommer troligtvis att börja säljas i Europa någon gång under de två första kvartalen nästa år, men än så länge är pris ej fastställt.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se