Nya Chevrolet Corvette Stingray Cabriolet officiell
Två och en halv månad efter coupéns avtäckning är det nu dags för nya Chevrolet Corvette Stingray Cabriolet att visa upp sig. Inte bara är den en mittmotorbil, som coupén, utan också först taklösa ”Vetten” med fällbart hardtop-tak.
Nya Chevrolet Corvette Stingray, som presenterades i juli i år, är av targa-modell. Taket är alltså avtagbart och man kan njuta av att åka med himlen direkt över hjässan. Men vill man ha mer åka-öppet-känsla är det nya cabrioleten som man ska sikta in sig på. Den är nu presenterad och i ärlighetens namn är det inte lika stora skillnader mellan coupé och cabriolet som hos tidigare generationer. Om det är ses som positivt eller negativt får försäljningsstatistiken visa framöver.
En av de stora nyheterna hos nya Chevrolet Corvette Stingray Cabriolet är att modellversionen har blivit av med tygsuffletten som samtliga tidigare generationer, från 1950-talets C1 till de senaste årens C7, har haft. I stället är det ett hårt, ned- och uppfällbart tak som gäller. Med taket uppfällt förvandlas cabrioleten till en coupé. Det som skiljer den från vanliga coupén är avsaknaden av den stora bakruta som coupén har över motorutrymmet. I stället har cabrioleten en liten, vertikal ruta mellan de båda pucklarna bakom respektive säte.
– Vi lyckades behålla samma designtema som hos coupén, liksom den exceptionella lastkapaciteten och körbarheten på bana, säger Josh Holder, chefsingenjör med ansvar för Corvette.
Taket, som är tvådelat, är möjligt att fälla upp eller ned i hastigheter upp till 48 km/h. Operationen tar 16 sekunder och sköts av sex små elmotorer som noggrant övervakas för hög precision. Inga hydrauliska komponenter finns i takmekanismen.
När taket fälls ned åker bakrutan ned, men inte helt. Detta för att skapa en vindskiva som reducerar både turbulens och vindljud i sittbrunnen.
Precis som i nya Corvette Stingray har cabrioletversionen Chevrolets nya LT2-V8, en small block-maskin på 6,2 liter. I detta fall ger den 502 hästkrafter och 637 newtonmeter, precis som Corvette Stingray Coupé med Z51 Performance-paket (utan är effekten 497 hästkrafter). Z51 Performance-paketet syns även på cabrioletens Z51-bakvinge.
Motorn är kopplad till Chevrolets nyutvecklade åttaväxlade dubbelkopplingslåda, alltså samma som i coupén. När motorns kraft har passerat transmissionen når den bakhjulen. Hur duktiga dessa är på att sätta fart på bilen vet vi inte eftersom Chevrolet inte avslöjar någon 0-100-tid eller toppfart. Det enda vi vet är att coupén i Z51-utförande ska göra 0-100 km/h på under tre sekunder.
I USA kommer nya Corvette Stingray Cabriolet att kosta motsvarande 74 200 kronor mer än instegsversionen av Corvette Stingray Coupé som prismässigt ligger strax under 600 000 kronor. Produktionen av cabrioleten påbörjas under första kvartalet nästa år.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se