090904-citroen c3 nya

Nya Citroën C3 – nya bilder och fakta

Citroëns småbil C3 kommer i ny upplaga med försäljningsstart till våren. Här kommer lite mer matnyttig fakta i samband med smygpremiären i Nice i går och den stora premiärvisningen på Frankfurtsalongen om bara drygt tio dagar.

2002 lanserades första generationen Citroën C3 då den tog över efter sju år gamla Saxo. Sedan dess har denna småbil sålt i över två miljoner exemplar – en smått imponerande siffra.

Nya Citroën C3 sägs bjuda på generösa innerutrymmen trots kompakta yttermått – 3,94 meter på längden, 1,71 meter på bredden och 1,52 meter från strumplästen till hjässan. Jämfört med föregångaren har nya C3 vuxit med nio centimeter på längden och fyra centimeter på bredden.

Passagerarsätet fram kan skjutas åtta centimeter längre fram mot instrumentbrädan än vad förarstolen kan. Ändå ska framsätespassageraren kunna sitta bekvämt med benen tack vare innovativ formgivning av handskfacket och instrumentbrädan. Detta ger också extra benutrymme för baksätespassageraren på höger sida. Ryggstöden på de främre stolarna är tre centimeter tunnare än tidigare vilket också ger extra utrymme för baksätespassagerarna. Dessutom är de främre sätena högre placerade än normalt vilket skapar utrymme under dessa för baksätespassagerarnas fötter. Det ska också förbättra sikten för de som sitter där fram – den högre placeringen alltså, inte det extra utrymmet undertill.

Bagageutrymmet rymmer 300 liter när den delbara baksätesryggen är uppfälld. Bredden på lastytan bak är 104 centimeter och är försedd med fyra lastöglor.

Mest iögonfallande med nya C3 är den gigantiska vindrutan som är tillval och som kallas Zenith. Med en total längd på 135 centimeter sägs den förbättra sikten uppåt för de båda i framstolarna med 80 procent, vad nu det ska vara bra för egentligen. I stället ska man nog se rutan som en detalj som skapar mindre instängd känsla. Överdelen av rutan är hårdare tonad än konventionella rutor för att förare och passagerare inte ska behöva kisa sig igenom bilresan när solen tittar fram. När solen står lågt på himlen finns en hård skärm med två integrerade solskydd som man enkelt drar fram.

Vid lanseringen av nya Citroën C3 i vår kan spekulanten välja mellan tre dieselmotorer och fyra bensinmotorer som uppfyller de hårda Euro 5-kraven. HDi-motorerna, det vill säga dieselmotorerna, bjuder på effektsiffrorna 70, 90 respektive 110 hästkrafter. De är alla utrustade med partikelfilter, största motorn släpper ut 118 gram koldioxid per kilometer medan minsta nöjer sig med endast 99 gram. Bensinmotorerna är de som benämns 1,1, 1,4, VTi 95 hk samt VTi 120 hk.

Start/stopp-teknik lanseras i C3 under 2011 och då får dieselmotorerna ännu lägre utsläpp, 90-95 gram per kilometer, när de kombineras med elektronisk växellåda (EGS).

Med nya trecylindriga bensinmotorer kommer även dessa ned i låga utsläppsnivåer, nämligen under 100 gram per kilometer.

Läs mer

Test och provkörningar