Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: CarPix

Nya Civic Type R sista Hondan utan elektrisk injektion

Allt fler bilmodeller blir helt eller delvis elektrifierade, men nästa generation Honda Civic Type R kliver inte på det tåget.

För några år sedan inledde Honda utfasningen av dieselmotorerna i Europa. Exempelvis har senaste generationen CR-V aldrig erbjudits med dieselmotor under huven, och nuvarande Civic-generationen blev av med sitt enda dieselalternativ (i Europa) under hösten 2019.
Parallellt med utfasningen av dieselmotorer inleddes en satsning på elektrifiering, bland annat finns CR-V i ett par olika hybridutförande och inom kort kommer även en laddhybridversion. Dessutom har Honda lanserat en ren elbil – lilla Honda e som vi både har provkört och testat.

Från 2022 är planen att alla nya Honda-modeller ska vara elektrifierade, delvis (hybrider) eller helt (elbilar). Nya Civic, elfte generationen som sannolikt lanseras under 2021, kommer med andra ord att vara elektrifierad i olika omfattning. Men en modellversion uppges ändå stå utanför elektrifieringsstrategin – nya Civic Type R som väntas vara redo för marknadslansering bortåt sommaren 2022.

Elfte generationen Honad Civic ute på test. Marknadsintroduktion eventuellt under hösten 2021. Busversionen Type R kommer sannolikt ett halvår senare.
Elfte generationen Honad Civic ute på test. Marknadsintroduktion eventuellt under hösten 2021. Busversionen Type R kommer sannolikt ett halvår senare.
Elfte generationen Honad Civic ute på test. Marknadsintroduktion eventuellt under hösten 2021. Busversionen Type R kommer sannolikt ett halvår senare.
1 AV 4
Foto: CarPix
2 AV 4
Elfte generationen Honad Civic ute på test. Marknadsintroduktion eventuellt under hösten 2021. Busversionen Type R kommer sannolikt ett halvår senare.
Foto: CarPix
3 AV 4
Foto: CarPix
4 AV 4
Foto: CarPix

Hondas busbil i C-segmentet har i dag en 2,0-liters bensinmotor som ger 320 hästkrafter och 400 newtonmeter. Någon elektrisk injektion har den inte, däremot turboknuff. Nya Civic Type R uppges få samma maskin, om än i något annorlunda utförande och med aningen mer kraft. Därmed blir nya Civic Type R sista Hondan i Europa med bensinmotor utan elektrisk assistans.

TEST: Honda e mot Hyundai Kona Electric och Mini Cooper SE 

Honda Civic Prototype som visades upp i november i fjol. Detta är modellen med sedankaross.
Honda Civic Prototype som visades upp i november i fjol. Detta är modellen med sedankaross.
Honda Civic Prototype som visades upp i november i fjol. Detta är modellen med sedankaross.
1 AV 3
Honda Civic Prototype som visades upp i november i fjol. Detta är modellen med sedankaross.
Foto: Honda
2 AV 3
Foto: Honda
3 AV 3
Foto: Honda

På bilderna här ser vi kommande generation Civic i halvkombiutförande, det vill säga den karossvariant som föredras i Europa. En sedankaross är också aktuell, den går nämligen bäst hem i Nordamerika.
Nya Civic kommer att bjuda på ett något mer nedtonat utseende jämfört med dagens generation, vilket den prototyp (bilderna ovan) som Honda visade upp i slutet av 2020 gav tydligt prov på. Nya Civic Type R kommer dock att, på sedvanligt vis, sticka ut med bland annat grova luftintag och stor bakvinge.
Interiört lovar Honda att nya Civic ska bjuda på dramatiska skillnader gentemot föregångaren.