Nya Corvette ZR1 visar upp sig – men förbjuds i Europa
Bara dagar innan världspremiären dyker nya Corvette ZR1 upp – på omslaget av Car and Drivers nya nummer.
Nya Corvette ZR1 har vi skrivit om i snart fem år. Vi har avhandlat effekttal, motorkonfiguration och att den låter för mycket för att få köra på Nürburgring. Under tiden har informationen från officiellt håll lyst med sin frånvaro. Det gör den fortfarande, men läget har förbättrats avsevärt.
Nya ZR1 ska nämligen ha premiär på bilsalongen i Dubai den 12 november. Riktigt så ”länge” behöver vi dock inte vänta för att få en glimt av Chevrolets nya supersportbil. ZR1 årsmodell 2019 har nämligen tagit plats på omslaget av amerikanska Car and Drivers decembernummer. Förutom bilden på bilen står även effektsiffran – 750 hästkrafter, passande nog samma siffra som antalet utgåvor Car and Drivers släppt genom åren.
Corvetteblogger.com, som var först med att uppmärksamma omslaget, skriver att utöver 750 hästkrafter bjuder bilen, som har en 6,2 liter stor stötstångs-V8 på 6,2 liter, på 922 newtonmeter och en toppfart på över 338 km/h.
Siffrorna kan jämföras med föregående generation (C6) av ZR1. Den hade 647 hästkrafter och 823 newtonmeter plockade ur en 6,2-litersmaskin och toppade 330 km/h. Den gjorde för övrigt 0-100 km/h på 3,2 sekunder, en siffra som nya ZR1 lär kapa med några tiondelar, inte minst då 0-97 km/h sägs gå på under tre sekunder.
Vidare står det i tidningen V8:an med Eaton-kompressor är kopplad till antingen, beroende på köparens val, en sjuväxlad manuell låda eller en åttastegad automatlåda. ZR1 kommer som standard med kolfiberkeramiska bromsar, Magnetic Ride-dämpare och eldflammor ur ändrören. Den sägs väga 1 662 kilo och kommer att erbjudas med flera olika aerodynamikpaket innehållandes bland annat aktiva detaljer. Den stora vingen vi ser på bilden ingår i ett av extrautrustningspaketen.
Enligt Car and Driver lär priset hamna på omkring 120 000 dollar vilket motsvarar nästan exakt en miljon kronor.
Sist men inte minst så står det i Car and Driver att nya ZR1 inte kommer att kunna säljas i Europa på grund av höjden på huven. Den är sannolikt inte tillräckligt skyddande för fotgängare.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se