Nya elbilen Lucid Air får lidarsensorer
Nya elbilsföretaget Lucid föreberder lanseringen av elbilen Lucid Air. I början av nästa år ska de första serieproducerade bilarna lämna den nya fabriken i Arizona.
Då finns den nya tekniken lidar på plats för att de nya säkerhets- och assistanssystemen.
Allt fler bilföretag satsar på lidarteknik i stället för radar för att få snabbare och bättre sensorer. Lidartekniken använder ljusvågor i stället för radarteknikens ljudvågor. Lidarsensorn "lyser" på föremålet med en laser och mäter avståndet när ljuset reflekteras.
Lidarsensorer kommer framför allt att bli de självkörande bilarnas "ögon" i framtiden men redan nu används tekniken för att förbättra säkerhets- och assistanssystem.
Det nya elbilsföreget Lucid ska använda lidartekniken för sin adaptiva farthållare, autobroms och filkörningsassistent. Fler funktioner ska komma till med hjälp av ny programvara som installeras via internet. När det blir tillåtet ska Lucidbilarna kunna köras till en del utan förare.
Lucid – som bland annat värvat den förre Volvochefen Stefan Karlsson till jobbet som Senior Technical Specialist Chassi, bygger en ny bilfabrik i Casa Grande, Arizona. Där ska de första Air-bilarna byggas med början tidigt 2021. Karlsson hade motsvarande roll när Volvo utvecklade de nya SPA-bilarna för 60- och 90-serien.
Lucidchefen Peter Rawlinson, som var chefsingenjör vid utvecklingen av Tesla Model S, vill framför allt utmana Model S med sin nya bil Lucid Air. Bakom Lucid står bland annat Saudiarabiska Public Investment Fund. Fonden investerare drygt tio miljarder kronor i Lucid som startades i Silicon Valley för två år sedan.
Sedan i januari har det gått att beställa en Lucid Air där förbokningsavgiften var 1 000 dollar. Lucid har lovat en räckvidd på 64 mil och Air har både röststyrning och luftfjädring. Tidigare har det pratats om att Air kommer i två versioner, en värsting på 1 000 hästkrafter och en lite klenare på 250 hästkrafter. Något pris har inte kommunicerats men vi kan gissa på att Lucid Air blir något dyrare än huvudkonkurrenten Tesla Model S.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se