Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
101008-nya dodge charger
101008-nya dodge charger
101008-nya dodge charger
101008-nya dodge charger Foto: Marc Urbano

Nya feta Dodge Charger

Eller ny och ny, det handlar om en kraftfull ansiktslyftning (mest i rumpan) av den senaste generationen Charger som funnits på marknaden i snart fem år. För att få den att stå ut mer har Dodge haft den klassiska R/T-modellen från 1960-talets slut som förebild.

I Sverige säljer Dodge de mindre spännande modellerna Caliber, Journey och Nitro. Tuffa namn (åtminstone på två av dem), men inte i närheten så tuffa som Charger – i muskelbilskretsar ett respektingivande namn från förr.

Dodge har nu låtit skynket falla av deras nya Charger som är en uppdaterad version av den som presenterades 2006. Deras förebild vid utvecklingen av denna årsmodell 2011 var en riktig klassiker – nämligen andra generationens Charger som fanns mellan 1968 och 1970 och som fortfarande syns flitigt i biljakter på filmduken.

Nyheterna är uppdaterad ”kryssgrill” med mer krom, något omgjorda strålkastare och ny frontspoiler som bättre harmonierar med övriga nosen än tidigare. Huven har fått nya bulor och veck samtidigt som vindrutan har lutats tillbaka något mer för att få till det rätta stuket.

Från sidan sett är nyheterna dörrbladens veck och sidorutornas nya, längre sträckning, samt nya sidobackspeglar.

Baktill syns den absolut största förändringen där hela bakljusarrangemanget är nytt. Hela formgivningen av baken flirtar kraftigt med andra generationens Charger, mycket tack vare den enorma lysdiodsramp som omger bakljusen. 164 lysdioder sträcker ut över hela bilens bredd och ger bakomvarande bilar en omisskännlig syn. Om det är snyggt eller inte avgör var och en själv, men mäktigt får man allt påstå att det är.

Hur insidan ser ut och vad som eventuellt är nytt på den fronten vet vi ännu inte riktigt eftersom Dodge har valt bort att presentera denna med bilder. Om några veckor lär vi få reda på mer. Däremot så berättar de att Charger har fått en ny treekrad ratt med tjockare krans och att materialnivån ska vara i världsklass. Att världsklass uppfattas olika i USA och Europa bör man beakta. Annat nytt interiört är deras nya infotainmentsystem med touchdisplay och gps-navigation från Garmin.

Motoralternativen avslöjar Dodge också för oss, dock utan att uppge några exakta siffror. De två mindre heta versionerna är Charger SE och Charger Rallye som får sin kraft från en ny 3,6-liters V6 Pentastar-maskin. Hetast är tredje modellversionen – Charger R/T. Under R/T-huven slumrar en 5,7-liters Hemi-V8 som är redo att ryta till när som helst. För att bränslenotan för R/T-ägaren inte ska bli skyhög finns en bränslebesparingsfunktion som gör att fyra cylindrar stängs av när de inte behövs.

Bakhjulsdrift är standard på alla tre modellversionerna, men R/T kan fås med fyrhjulsdrift. Dodge uppger dock att den ska vara lika skoj och med samma beteende som i bakhjulsdrivet utförande. Framhjulsdriften kan dessutom stängas av, på så vis sparas fem procent i bränsleförbrukning.

Nya Dodge Charger har också fått uppdaterad fjädring för både bättre komfort och bättre väghållning.