Nya Ford Edge officiell – kommer även till Sverige
Ford Edge generation två är presenterad och nu kommer den även att säljas i Europa. Teknikens Värld var på plats under lanseringen i Köln.
Ford Edge generation ett lanserades 2007 men den kom aldrig att säljas i Europa, nu har Ford däremot uppmärksammat den europeiska suvtrenden och väljer då att lansera helt nya Edge generation två även i Europa.
På bilsalongen i Los Angeles i november förra året, samtidigt som nya Mustang visades, fick vi se nya Edge i konceptform. Den produktionsfärdiga bilen som visades upp för världspressen i går, tisdag, skiljer sig inte nämnvärt från konceptbilen. I stort sett är det interiören som skiljer sig från konceptet.
Nya Edge som baseras på samma CD-plattform som ”nya” Mondeo, som lanseras i slutet av året, kommer att placera sig över Kuga i modellprogrammet. Ford själva säger att Edge storleksmässigt placerar sig mellan XC60 och XC90, de nämnda samt Audi Q5 och BMW X3 blir då huvudkonkurrenterna.
Edge lastar mer än samtliga konkurrenter och fälls baksätesryggen, som är delbart 60/40, ryms upp till 1 780 liter vilket är 333 liter mer än vad XC60 lastar. Lastgolvet blir dock inte platt men golvet sluttar uppåt i bakkant så det inte blir en kant när baksätesryggarna är fällda. Den större lastkapaciteten beror på att Edge har större yttermått än både XC60, X3 och Q5, några exakta mått är inte presenterade ännu. Trots detta är Edge dock endast femsitsig, vill du åka fler får du i stället välja S-Max eller Grand C-Max.
De fem personerna som ryms sitter dock riktigt bra i mjukt stoppade stolar, och i baksätet, som har ställbar lutning på ryggstödet, är det riktigt gott om benutrymme och fullt tillräckligt med huvudutrymme. Över lag känns materialvalen i nya Edge mer exklusiva än i exempelvis Kuga och det märks att Ford satsar på att konkurrera med premiummärken.
När Edge lanseras i Sverige till våren 2015 kommer den att erbjudas med två versioner av Fords 2,0-liters Duratorq TDCi-dieselmotor. Antingen med 180 hästkrafter och 400 newtonmeter med en sexväxlad manuell låda, eller 210 hästkrafter och 450 newtonmeter som levereras med Fords sexstegade ”Power Shift”-automatlåda. Båda alternativen driver permanent på alla fyra hjul och koldioxidutsläppet uppges vara 149 respektive 159 gram per kilometer.Nya Edge har säkerhetssystem som autobroms, filbytesvarnare, dödavinkel-varnare, filbytesvarnare samt krockkuddar inbyggda i säkerhetsbältena. Övrig teknik är bland annat aktiv parkeringshjälp som hjälper dig med fickparkering och vinkelrät parkering samt att ta dig ut från parkeringen. Bagageluckan kan liksom på Kuga öppnas med att vifta med foten under bakre stötfångaren, Edge blir också den första modellen från Ford som har adaptiv styrteknik.Nya Edge kommer att byggas i fabriken i Oakville, Kanada, och kommer att lanseras i USA vid årsskiftet och strax efter det även i Europa. Pris är inte klart ännu med hamnar troligtvis strax under vad en Volvo XC60 kostar, alltså troligtvis cirka 340 000 kronor.
https://youtu.be/MvXaDwqIzIw
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se