Nya Ford F-150 – smartare och säkrare än någonsin
Amerikanska bilköpares förstahandsval presenteras nu i helt ny tappning. Nya Ford F-150 har bantat, fått nya motorer och proppats full med ny teknik.
Bilsalongen i Detroit har dragit igång och den enskilt största nyheten är nya generationen Ford F-150. Enligt Ford själva har deras F-seriepickuper legat i topp i försäljningsstatistiken under de senaste 37 åren och F-150 har tagit förstaplatsen i beslag under 32 av dessa. Att intresset för en ny generation F-150 är stort i USA är inte svårt att förstå, även den senaste i raden av USA:s motsvarighet till Volvo-kombin lär bli en vanlig syn på vägarna.
En majoritet av de amerikanska bilköparna kan se fram emot att köpa en pickup som är omkring 300 kilo lättare än sin föregångare. Den bärande ramkonstruktionen byggs med mer höghållfasthetsstål än tidigare för att spara vikt.
Om du tycker att du känner igen nya F-150 så tänker du förmodligen på konceptbilen Atlas från fjolårets Detroitsalong. F-150 är närmast en kopia av Atlas-konceptet, så när som på hjulen och grillen. Liksom Atlas är F-150 fullsmetad med teknik och hjälpsystem. Ford själva räknar till elva, för segmentet, nya system och funktioner. Några av dem är 360-graderskamera, LED-lampor fram och bak, LED-lampor i sidobackspeglarna, fjärröppning av baklämmen på flaket, integrerade lastramper samt något som kallas Trailer hitch assist. Det senare är en ny backkamera som underlättar påkoppling av släpvagn genom en dynamisk linje som visar var dragkroken hamnar.
På nyhetssidan finns även en del säkerhetssystem. I baksätet skyddas passagerarna av säkerhetsbälten med integrerade krockkuddar och föraren får hjälp av adaptiv farthållare, filhållarassistans, BLIS och autobroms.
Bakom den väldigt höga grillen kan fyra olika motorer ta plats. Minst är en 2,7-liters Ecoboost V6 som följs av 3,5-liters Ecoboost V6, 3,5-liters V6 och 5,0-liters TI-VCT V8. Ford säger inte ett ord om effektuttagen eller bränsleförbrukningen, bara att 2,7-litersmotorn får start/stopp-system och ger ungefär samma kraft som en medelstor V8.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se