Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
080215-ford-fiesta-nya
080215-ford-fiesta-nya
080215-ford-fiesta-nya
080215-ford-fiesta-nya

Nya Ford Fiesta är nu officiell

Äntligen är väntan över! Efter att ha fått ta del av ett antal spionbilder och Verve-koncepten på olika bilsalonger, så är nu nya Ford Fiesta officiell… och det ser riktigt bra ut!

Många har tyckt att nästa generation Ford Fiesta har sett lite tråkig och konstig ut, i alla fall efter att ha sett spionbilder på bilen. Däremot har många gjort tummen upp när de tittat på de olika Verve-koncepten som Ford har visat upp på bilsalongerna det senaste halvåret. Därför är det antagligen många som drar mungiporna uppåt när de ser att nya Fiesta följer samma spår som Verve-koncepten.

Nya Ford Fiesta ska försöka få modellens försäljningsframgångar att nå nya höjder. Till och med dags datum har tidigare generationer Fiesta tillverkats i hela tolv miljoner exemplar. Nya modellen kommer att höja denna siffra en bra bit då den är en så kallad världsbil, den ska alltså säljas inte bara i Europa, utan också i Afrika, Asien och Amerika. Säljstarten äger rum mellan 2008 och 2010 beroende på kontinent. Här i Europa behöver vi inte vänta mer än till slutet av innevarande år för att ta del av bilen.

Nya Fiesta följer Ford Europas omtyckta formspråk som går under namnet Kinetic Design, former som redan nya Mondeo fått ta del av.

På Genèvesalongen nästa månad är det världspremiär för nya Fiesta, då i tredörrarsutförande. Bilen kommer senare även som femdörrars.

– Den här nya bilen representerar verkligen kärnvärdena hos Fiesta – underhållning, vitalitet och känsla. Vi vet att det inte finns något bättre namn på den nya modellen och vi måste ta hänsyn till över trettio års investeringar i Fiesta-märket, säger John Fleming, koncernchef för Ford Europa, med tanke på att det tidigare diskuterats om att namnet Fiesta skulle bytas ut.

– Vi är övertygade om att kombinationen av exteriörens Kinetic Design, en fantastisk interiör där hantverkskunnandet talar sitt tydliga språk och en uppsjö av ny teknik och nya funktioner, är skäl nog för en helt ny kundgeneration att se på Ford Fiesta med nya ögon. Jag vet att de kommer att bli både överraskade och nöjda med vad de ser och känner, tillägger John Fleming.

Ford Fiesta kommer till en början att endast tillverkas i Fords fabrik i Köln. När produktionsnivåerna lite senare måste höjas kommer bilen även att tillverkas i fabriken i Valencia.

– Fiesta har sitt hjärta i Europa men blicken riktad mot hela världen. Vi bygger vidare på det fina anseende Ford har i fråga om småbilsutveckling för att ge nya Fiesta en verkligt global vidd och identitet. 2010 kommer denna lilla familjebil att tillverkas i Europa, Asien och Nordamerika och den kommer att marknadsföras som Fiesta på världens alla viktiga bilmarknader, säger Marin A. Burela, Fords globala chef för småbilsutveckling.

Nya Fiesta är storleksmässigt i stort sett oförändrad jämfört med förra generationen. Däremot är den lättare än sin föregångare, något som är ganska ovanligt i dag vid modellutveckling. En annan bil som gått samma väg som Fiesta är nya Mazda 2. Att jobba med viktbesparing gynnar bränsle- och koldioxidsiffrorna.

Samtidigt har man arbetat fram fem olika bränslesnåla drivlinor. De två snålaste och renaste motorerna blir 1,6-litersdieseln Duratorq TDCi på 90 hästkrafter samt ECOnetic-motorn. Båda dessa klarar av Vägverkets gränssättning för miljöbilar, den sistnämnda har till och med CO2-utsläpp under 100 gram per kilometer.

Tre Duratec-bensinmotorer finns också i motorpaletten, en 1,25-liters med 60 eller 80 hästkrafter, bara att välja. En 1,4-litersmotor på 91 hästkrafter finns också för den som vill använda sig av den fyrväxlade Durashift-automatlådan. Toppversionen blir Duratec Ti-VCT-bensinmotorn på 1,6 liter med 115 hästkrafter. Den ska enligt Ford blanda både ekonomi och prestanda. Motorn är för övrigt 15 hästkrafter starkare än sin föregångare, trots det har bränsleförbrukningen inte ökat.

Inuti bilen känner man igen interiören från Verve-koncepten. Ford har försökt introducera ett flertal detaljer och lösningar som man vanligtvis bara hittar i större bilar. En av lösningarna som de gärna talar glatt om är den mobiltelefoninspirerade mittkonsolen. Den plana, raka mittkonsolen, som finns på många småbilar till följd av behovet att dölja en stor radioenhet bakom instrumentpanelen, är borta. Med hjälp av ny teknik har de viktigaste elementen i Fiestas ljudsystem, kontrollknapparna, displayen och den tillhörande elektroniken, kunnat integreras i en struktur som givit konstruktörerna större frihet att skapa estetiskt tilltalande, funktionella former. Dessutom har ratten bekväma reglage för att kunna styra flera av de mest vitala funktionerna. Den som gillar att koppla in sin iPod i bilen har inga problem i nya Fiesta som är utrustad aux- och usb-anslutningar plus att mediasystemet är utrustat med Bluetooth för bland annat röststyrning av telefonen.

Ford Easyfuel, det praktiska skyddet mot fel bränsle vid tankning, introduceras nu också i Fiesta. Skyddet finns sedan tidigare i nya Mondeo.

En fullständig teknisk specifikation för den nya Fiesta-serien kommer att släppas i anslutning till lanseringen av produktionsmodellen under hösten 2008. Några priser är ännu inte heller kända.

Nya Ford Fiesta på film

https://youtu.be/5jcQrVaUGYA?height=347&width=575