Nya Ford Focus officiell – även Kombi och Active
Fords storsäljare Focus ger sig nu tillkänna i helt nytt utförande. Nyheterna är många, men en av de större är att märkets golfklassare även kommer i ett mer robust Active-utförande. Svensk premiär är det i sommar.
Dagens Ford Focus har börjat bli till åren. Den har tappat något försäljningsmässigt men lyckades ändå under 2017 bli världens åttonde mest sålda bilmodell med knappt 672 000 exemplar. Att den står sig så pass bra fortfarande beror till stor del på alla varianter som finns av modellen, samt att den så klart säljs på väldigt många av världens marknader. Att den dessutom moderniserades under 2014, fyra år efter att generationen släpptes, gör också sitt till.
Men i dag känns nuvarande Focus ganska utdaterad i jämförelse med många konkurrenter. Därför har Ford filat på en helt ny generation de senaste åren, en generation som i dag presenteras – inte bara i femdörrars halvkombiutförande utan även i kombiutförande samt i den nya modellvarianten Active som ska tåla lite tuffare tag.
Nya Focus är enligt Ford designad utifrån interaktionen mellan människa och maskin. Den sägs också vara utvecklad och byggd i samspel med kunderna vilket enligt Ford har gett en bil med många innovativa lösningar, bekvämligheter och – inte minst – uppkopplingsmöjligheter. Sistnämnda är nutidens kanske största säljargument.
– Utifrån fokus på innovation och tack vare fantastiskt hantverk, har vi lyckats skapa en helt ny Focus som levererar en enastående körupplevelse. Nya Focus lever upp till modellens goda rykte, och sätter en hög ribba för framtida versioner. Jag är oerhört stolt över teamet som har jobbat med att ta fram vår, enligt mig, bästa bil någonsin, säger Joe Bakaj som är produktutvecklare på Ford.
Vad gäller designen säger Ford Europas designchef Amko Leenarts så här:
– Vårt mål var att skapa en Focus som föraren förälskar sig i, en förälskelse som håller i sig. Den nya designen handlar mycket om att skapa fina minnen – stunder av interaktion som bygger och upprätthåller relationen mellan människa och maskin, oavsett om det gäller interiör eller exteriör.
Ford säger att de har velat ge modellen ett sportigt utseende med premiumkänsla. Rent krasst skulle vi vilja säga att Focus utseendemässigt nu har tagit steget in i virrvarret av modeller i C-segmentet (golfklassen). Linjerna är inte lika unika och utstickande som förr där framför allt generation ett gick sin egen väg. Ford bibehåller den stora grillen som både utseendemässigt och placeringsmässigt påminner om den på Jaguar F-Type. Grillen flankeras av strålkastare som till viss del påminner om Volvos diton, men i stället för Tors Hammare har Focus fått ”Tors kofot”, som någon på vår redaktion kallade det.
Baken har fått en känsla av lägre tyngdpunkt i och med att bakljusen har flyttats ned och brett ut sig. Just denna del av bilen, trots sin generiska känsla, kommer förmodligen att sitta som en smäck på kommande RS-modellversionen.
Nya Ford Focus Kombi. Men vänta lite... vi tycker oss känna igen huset och omgivningen. Hmmm, ta en titt genom att klicka här.
Interiören är ett stort lyft då den är uppbyggd delvis enligt lager-på-lager-principen. Borta är den massiva smått V-formade mittkonsolen med vertikala ventilationsgaller och stora plastytor. I stället har man satsat på en ”ren” och bred mittkonsol som löper mellan framstolarna fram till ett förvaringsfack som innehåller en induktionsplatta för trådlös laddning.
Instrumentbrädan har horisontella linjer och kröns av en fristående infotainmentskärm på åtta tum som huserar Ford Sync 3 med allt var det innebär. Infotainmentsystemet innehåller nyheten FordPass Connect som kan vara sammankopplad med upp till tio mobila enheter som via FordPass-appen kan hålla koll på bilens status, bland annat bränslenivå, och position.
Nya Focus i femdörrars halvkombiutförande är 437,8 centimeter lång vilket gör den 1,8 centimeter längre än föregångaren. Med 182,5 centimeter på bredden, utan ytterbackspeglar, är den två millimeter bredare. På höjden är den däremot 1,5 centimeter lägre – totalt 145,4 centimeter.
I kombiutförande mäter modellen 466,8 centimeter vilket är hela 10,8 centimeter längre än föregångaren. Bredden är densamma som för halvkombin medan höjden är 148,1 centimeter i och med takrails.
Bagageutrymmet har vuxit, men den enda siffra som presenteras är max nedfällt baksäte. Då rymmer halvkombin 1 354 liter, det vill säga bättre än föregångarens 1 262 liter. Kombins siffra lyder 1 653 liter vilket kan jämföras med föregångarens 1 516 liter.
Körmässigt säger Ford att man satsat mycket på bakhjulsupphängningen för att höja komfortnivån och samtidigt förbättra responsen. Bilen uppges vara bättre balanserad än någon annan tidigare Focus. Nytt för Focus är också att det finns olika körlägen att välja mellan – Normal, Sport och Eco.
Mycket ny teknik har tagit plats i nya Focus, bland annat adaptiv farthållare (Stop & Go med körkörningsfunktion) med autobroms som kan upptäcka båda fordon, cyklister och fotgängare, adaptiva strålkastare och trafikskyltsigenkänning.Motorerna är många. Fords numera klassiska 1,0-liters EcoBoost-maskin med utsläpp från 107 gram per kilometer finns med 85, 100 samt 125 hästkrafter. Den andra bensinmotorn heter 1,5 EcoBoost och finns med 150 och 182 hästkrafter, och släpper ut från 122 gram per kilometer.Dieselmotorernas är 1,5 EcoBlue med 95 och 120 hästkrafter samt en 2,0-litersmaskin som ger 150 hästkrafter. Den mindre maskinen har utsläpp från 91 gram per kilometer (preliminär siffra) medan den större ligger på 112 gram per kilometer.Inga priser är ännu presenterade utan dessa får vi snällt vänta på fram emot den svenska premiären i juni 2018.
https://youtu.be/CYEsIIP_pDg
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se