Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Nya Ford Focus ST officiell – fakta, film och bilder

Ford har presenterat nya Ford Focus ST, eller nya och nya, det rör sig om en facelift. Förutom aggressivare utseende och bättre köregenskaper har den blivit snålare – och fått en dieselmotor!

I februari presenterades Ford Focus i ansiktslyft utförande

 eftersom nuvarande generation redan har hunnit avverka tre år på vägarna. Nu är turen kommen till den hetare ST-versionen, som i nuvarande stass presenterades så tidigt som 2010 men lanserades först i mitten av 2012. Utöver det nya, lyfta Focus-utseendet bjuder ST på en hel del rejäla nyheter.Vad säger du exempelvis om en dieselmotor? Jo, Ford Focus ST finns nu – för första gången – med dieselmotor under huven. En 185-hästar 2,0 TDCi-motor  gör dieselversionen av Focus ST till Fords snålaste prestandamodell någonsin. 0,44 liter per mil vid blandad körning och 114 gram koldioxid per kilometer är helt klart okej, men inte mer, siffror för en bil som gör 0-100 km/h på 8,1 sekunder. Volkswagen Golf GTD är en av få rena konkurrenter. Den har 183 hästkrafter plockade ur 2,0 liter och gör 0-100 km/h på 7,5 sekunder och har en siffra för blandad förbrukning på 0,42 liter per mil och utsläpp om 109 gram per kilometer. En annan, mindre GTI-dieselbetonad bil är BMW 120d med femdörrarskaross. Den har en 2,0-litersmaskin på 184 hästkrafter som medger 0-100-accelerationer på 7,1 sekunder samtidigt som förbrukningen uppges till 0,44 liter per mil och utsläppen till 116 gram per kilometer.Dieselmotorn har 400 newtonmeter som finns tillgängliga mellan 2 000 och 2 750 r/min (Golf GTD och BMW 120d har 380 Nm). Toppfarten ligger på 217 km/h. Sexväxlad manuell låda är det som gäller i ST-dieseln.Nog om dieselversionen, den som vill ha en Focus ST är förmodligen främst ute efter den 250 hästkrafter starka 2,0-liters EcoBoost-bensinaren. Effektsiffran är densamma som tidigare, så även vridmomentsiffran om 360 newtonmeter. Prestandasiffrorna är också orörda. 0-100 km/h avverkas på 6,5 sekunder och toppfarten är fortfarande 248 km/h.Däremot är nya Focus ST med 250-hästarsbensinaren snålare än sin föregångare. 0,72 liter per mil har blivit 0,68 liter per mil vilket motsvarar 158 gram koldioxid per kilometer. Bra siffror men på papperet ändå en bit kvar till exempelvis Golf GTI som förvisso ”bara” har 230 hästkrafter men i gengäld är snabbare. Golf GTI med manuell låda nöjer sig med 0,60 liter per mil och 139 gram koldioxid per kilometer.Precis som i dieselversionen är ST i bensinutförande utrustad med sexväxlad manuell låda.Uppdateringen av Ford Focus ST innebär också förbättrade köregenskaper. Fjädringen fram har bytts ut och stötdämpningen både fram och bak har utformats för sportigare karaktär. Stabiliteten har förbättrats och torque vectoring-systemet har optimerats för att tillåta rappare kurvtagningar. Dessutom har servostyrningen kalibrerats om, så även andra elektroniska system i bilen. Ford sammanfattar hela kalaset med ”bättre respons, smidighet och precision”.Nyheter på utsidan är nya 19-tums lättmetallfälgar samt två nya karossfärger – Deep Impact Blue och mörkgråa Stealth. Sedan tidigare finns Tangerine Scream, Frozen White, Panther Black och Race Red.Det dubbelpipiga utblåset som är placerat i mitten av bakre stötfångaren omöjliggör fortfarande släpvagnskörning i kombination med Focus ST. Det gäller även dieselversionen.Interiört möts man av Focus nya instrumentering med mindre knappar samt ny lädersportratt och nya sportstolar som utvecklats tillsammans med Recaro. Tre olika klädslar finns att välja mellan. Dessa heter kort och gott ST1, ST2 och ST3. Förstnämnda går i grått, träkol, antracit och svart medan mellanalternativet innebär läderdetaljer i Tangerina Scream, Performance Blue, Smoke Storm eller Race Red. Sistnämnda är helläderklädsel i träkol och svart.Precis som i vanliga Focus är infotainmentsystemet uppgraderat till Sync 2 med tillhörande åttatumsskärm där allt från navigation till mobilanslutning görs.Ford Focus ST facelift kan beställas från och med i höst. Leveranserna påbörjas i början av 2015. Några priser är ännu inte offentliggjorda. Dagens Focus ST som kombisedan (halvkombi) kostar från 284 400 kronor medan kombin kostar från 290 900 kronor.Observera att Fords film nedan saknar ljud de första knappa två minuterna, så det är inte din dator, mobil eller läsplatta som flippar.

https://youtu.be/YN-p7qANXnM