Nya Ford GT är här med över 600 hästkrafter
Ford har lyckats hålla den hemlig hela vägen till visningen i Detroit, men nu har de släppt bomben, salongens kanske hetaste bil – nya Ford GT. Vad sägs om en dubbelturbomatad V6-motor på över 600 hästar?
Gilla på Facebook för fler videoklipp!
Ford har två modeller som kanske betyder lite mer än övriga när det kommer till avtryck i världshistorien (sorry Escort). Den ena är så klart Ford Mustang och den andra är GT40, en Le Mans-vinnarbil som plockade hem den klassiska tävlingen fyra år i rad under 1960-talets andra hälft.
2004 kom en form av uppföljare till den framgångsrika tävlingsbilen. Det året satte Ford nämligen igång produktionen av GT, en modell som under knappt tre år tillverkades i lite mer än 4 000 exemplar. Den moderna GT40:an, som alltså hade tappat sifferbeteckningen, var bestyckad med en mittmonterad V8 på 5,4 liter som gav bilen riktigt bra prestanda. 0-100 km/h gick på strax under fyra sekunder och toppfarten låg på 330 km/h.
Nästa år är det 50 år sedan Ford plockade hem första Le Mans-skalpen (placerade sig också på andra och tredje plats) med GT40. Det tänker den amerikanska biljätten sätta extra fokus på genom att lansera en ny generation GT, och det är den vi har fått se avtäckas på bilsalongen i Detroit i dag.
Nya Ford GT är (tillsammans med Focus RS, F-150 Raptor, Shelby GT350 och Shelby GT350R) en av tolv nya prestandabilar som Ford ska lansera innan 2020.
Nya Ford GT sägs ha bland de bästa vikt/effekt-förhållandena i bilvärlden i dag. De säger det dock utan att uppge varken vikt eller exakt effektsiffra. Men att vikten är låg råder det ingen tvekan om då större bilen är byggd i kolfiber och aluminium. Exempelvis är kupécellen av kolfiber medan främre och bakre subframen är i aluminium.
Karossen, som är vad man kallar aktivt aerodynamisk, är även den i kolfiber. Med aktiv aerodynamik menas rörliga delar, till exempel bakvingen som är upp- och nedfällbar samt förmodligen också justerbar sett till vinkeln.
Precis som sina föregångare GT40 och GT har nya Ford GT motorn mittmonterad, det vill säga mellan hjulaxlarna (bakom kupéutrymmet). Vad som i stället skiljer sig är motortypen. GT40 och gamla GT hade båda V8-motorer (upp till 7,0 liter i GT40), nya GT har en V6 EcoBoost-maskin på 3,5 liter. Ford säger att det är den starkaste EcoBoost-motorn som någonsin serietillverkats. Vi tvivlar inte på deras ord, den lämnar nämligen ifrån sig över 600 hästkrafter med hjälp av twinturbo-teknik. Mer precisa än så är inte Ford i dagsläget. Inga andra specifikationer om motorn bjuds det på i dag utöver att den innehåller ny typ av dubbeldirektinsprutning och lågfriktionsventiler samt att den är hopmonterad med en sjuväxlad dubbelkopplingslåda som skickar krafterna till 20 tum stora bakhjul som döljer kolfiberkeramiska skivor (samma konstellation sitter fram).
Hela bilens sägs innehålla komponenter och teknik som mer eller mindre är direkt hämtade från motorsportscenen. Dessutom har motorn redan ett gäng vinster bakom sig, bland annat på Sebrings 12-timmarslopp. Över 2 400 tävlingsmil har maskinen redan avverkat.
Öppnar man saxdörrarna och kliver ned i sportstolen bakom ratten möts av ett sobert, lite Ferrari-inspirerat innandöme. Ratten är platt i både över- och nederkant och fullproppad med knappar och vred, lite som på en Formel 1-bil. Två displayer tar hand om informationsförmedlingen (Sync 3) till föraren och passageraren. Om det vi ser här i dag är vad som kommer i produktion låter vi vara osagt, men vi hoppas på det. Vissa detaljer och utföranden ser lite ”konceptaktiga” ut, men Ford går förhoppningsvis ”all in” med nya GT.
Har du gått och blivit sugen på nya Ford GT efter att ha läst denna text och kikat på bilderna nedan kanske du vill veta när du ska öppna plånboken? Produktionen sätter igång sent under 2016 och med tanke på att bilen bör levereras till kund under jubileumsåret kan du räkna med att ha ditt exemplar till senast julen om knappt två år. Vilken julklapp!
Prislapp? Räkna med en hel del men kanske inte i kaliber med de allra värsta i klassen. Ford har mycket att vinna på med en något mer modest prissättning.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se