Nya Ford Kuga officiell – större och rymligare
I dag presenterar Ford en ny generation av sin suv Kuga. Större, rymligare, teknik som underlättar i vardagen samt tre motorer – två dieslar och en bensinare – är lite av nyheterna. Lansering i slutet av 2012.
Nuvarande Ford Kuga fick bara fyra år i livet. Den presenterades i början av 2008 och kommer att avlösas av nya generationen Kuga mot slutet av 2012.
I dag är det världspremiär men faktum är att vi redan har sett bilen. Det var på Los Angeles Auto Show förra året men då under modellbeteckningen Escape, som den heter på den amerikanska marknaden.
Rent utseendemässigt är det glasklart att Kuga fått Fords nya designspråk som bland annat senaste generationen Focus redan nyttjar.
I dagsläget är Ford tråkigt nog relativt torftiga vad gäller att dela med sig av information. De delar exempelvis inte med sig av nya Kugans exakta mått, men skriver att bagageutrymmet har blivit 82 liter rymligare jämfört med i utgående generation. Det skulle i så fall innebära att det ryms 492 liter bagage om bilen är försedd med däckreparationssats i stället för reservhjul. Gamla Kuga var alltså ingen lastvagn av rang med 410 liter bagageutrymme (endast 360 liter om reservhjul upptog plats).
Baksätet kan fällas helt plant med en enkel knapptryckning. Hur mycket bagage som ryms med fällt bakre ryggstöd låter vi vara osagt. I gamla Kuga låg volymen på 1405 liter medan amerikanska pressreleasen för Escape förra året talade om 1928 liter. Men på andra sidan Atlanten mäter man inte på samma som på vår sida och därmed låter vi blir att använda den siffran i en jämförelse.
Något Ford trycker hårt på i sin pressrelease om nya Kuga är bakluckan som kan manövreras elektriskt. Det är faktiskt det första som står i pressreleasen, att man genom att svepa foten under bakre stötfångaren så kan man både öppna och stänga bakluckan utan att behöva ha händerna till hands.
– Innovativ teknik så som handsfree-automatiska bakluckan skiljer Kuga tydligt från konkurrenterna, säger Ford Europas vd, tidigare Volvo Personvagnars vd, Stephen Odell.
Andra tekniska nyheter i nya Kuga är röststyrning, kompabilitet med handhållna enheter, gränssnittet SYNC, nödhjälpsassistans som känner av om krockkuddarna är på väg att lösas ut och som då stänger av bränsletillförselns samt ringer upp 112 och anger bilens exakta koordinater.
Dessutom finns Active Park Assist för den som tycker det är jobbigt att fickparkera, Blind Sport Information System som varnar för fordon i döda vinkeln, samt mycket annat.
Torque Vectoring Control finns också installerat från och med nya generationen. Detta system, som redan finns i nya Focus, gör kurvtagning stabilare och mer följsam genom att bromsa det inre hjulparet med det yttre får lite mer skjuts.
Även fyrhjulsdriftsystemet är nytt och mer avancerat och fördelar kraften mellan hjulen betydligt snabbare än tidigare.
Under huven nämner Ford att motorerna är tre till antalet vid lanseringen senare i år. Två TDCi-dieselmotorer med cylindervolym på 2,0 liter och effektuttag på 140 respektive 163 hästkrafter. Tredje motoralternativet är en 1,6-liters EcoBoost-bensinmotor som redan används i Ford Focus och C-Max. Dieselmotorerna kan kombineras med dubbelkopplingslådan Powershift.
https://youtu.be/6ZZtWxD1fuY?width=575&height=353https://youtu.be/uv0Hi04RMkA?width=575&height=353https://youtu.be/c28fkBg2oDo?width=575&height=353
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se