Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
110404-nya ford mondeo
110404-nya ford mondeo
110404-nya ford mondeo
110404-nya ford mondeo

Nya Ford Mondeo åker snålskjuts

Redan nu är nya Ford Mondeo ute och rör på sig. Dock inte av egen kraft utan på ett biltransportflak. Det intressanta med den här bilen är att den är nya generationen Mondeo som kommer om drygt två år.

Strax efter sommaren 2010 presenterade Ford nya, ansiktslyfta Mondeo. Ett lyft som nu finns tillgängligt hos Ford-handlarna som årsmodell 2011. En facelift innebär allt som oftast också att modellen det rör sig om har kommit halvvägs in i sin generationscykel.

Och det är precis vad som gäller för dagens Mondeo. Även om lyftet och uppdateringen fick bilen att kännas mer på hugget behövs nytt blod in för att ta sig an konkurrenterna som har dragit ifrån med nya generationer – exempelvis nya Volkswagen Passat.

Någonstans under 2013 kommer nya Mondeo att presenteras och det är den vi ser här på bilderna.

Lägg dock inte för mycket vikt vid utseendet eftersom det är tidigt i utvecklingsfasen och alltså rör sig om en så kallad mula. Under det som ser ut att vara en helt vanlig Mondeo döljer sig teknik som tillhör nästa generation.

Fronten är dock maskerad vilket betyder att lite yttre förändringar finns på bilen, något som vi uppenbarligen inte ska få se.

En annan, mycket märklig förändring är tanklocket. Eller tanklocken i plural kanske man ska poängtera. På höger sida sitter Mondeons tanklock, precis som vanligt. På vänster sida finns ytterligare ett tanklock. Nedsänkt. Lock för laddning av en elmotor kanske man kan tro. Men nej, enligt vår bilspionfotograf som lyfte på locket på vänster sida satt ett vanligt påfyllningsrör innanför. Locket på höger sida var dock låst då bilens centrallås var aktiverat.

Vad detta betyder vet vi inte. Kanske det betyder att nästa generation Mondeo får tanklocket på vänster sida i och med att bilen ska bli en så kallad ”världsbil” med eventuell försäljning även i USA. Nästa generation Mondeo kommer att dela plattform med nästa generation Ford Fusion (USA-modellen, ej Europa-modellen) och Lincoln MKZ, två bilmodeller som i dag har tanklocket på vänster sida. Det finns uppgifter som säger att Ford Fusion i USA kommer att ersättas av Mondeo. Dessa uppgifter tar vi dock inte så hårt på i dag.

Utseendemässigt misstänker vi att nya Mondeo kommer att låna en hel del drag från nya Focus, det vill säga det senaste inom Fords formstrategi Kinetic Design. Med med dagens generation kommer nya inte ha mycket gemensamt, inte mer än Ford-emblemet.

Karossvarianterna hos dagens Mondeo är tre till antalet – sedan, halvkombi och kombi. Karossvarianterna hos nästa Mondeo blir också tre till antalet, men enligt våra uppgifter ser det ut som att halvkombin försvinner. I stället står sedanen och kombin kvar och får sällskap av en coupéversion.

Under huven fortsätter Ford på inslaget spår med liten cylindervolym, brett effektspann och så klart låg förbrukning – EcoBoost-motorer som det heter på Ford-språk när det gäller bensin och Duratorq när det gäller diesel.

Vi kan också vara mer eller mindre säkra på att nästa generation Ford Mondeo kommer som hybrid där en elmotor och en förbränningsmotor samverkar för att belasta vår omgivning i mindre utsträckning.

Test och provkörningar