Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Nya Ford Mustang är presenterad.
Nya Ford Mustang är presenterad.
Nya Ford Mustang är presenterad.
Nya Ford Mustang är presenterad. Foto: Ford

Nya Ford Mustang officiell

Nu har nya Ford Mustang offentliggjorts och den har bland annat en ny V8-motor. Det är den sjunde generationen av den välkända modellen, frågan är om det blir den sista med förbränningsmotor?

Ford Mustang, en av världens mest omtyckta sportbilsmodeller, har precis uppdaterats i en sjunde generation) både coupé och cabriolet). Redan förra veckan fick vi höra hur motorljudet låter – troligtvis på den värsta versionen. Nu är resten också officiellt: Ny 5,0-liters V8-motor, en ny digitaliserad kupé och, enligt Ford själva, vassare styling.

– Att investera i en annan generation av Mustang är ett stort uttalande i en tid då många av våra konkurrenter lämnar verksamheten med förbränningsfordon. Ford laddar dock sin tillväxtplan för förbränningsfordon, vi lägger till uppkopplad teknik och hybridalternativ till våra mest lönsamma och populära bilar, säger Jim Farley, vd för Ford Motor Company, i ett pressmeddelande.

Klassiska Mustang-bakljus, om än av modernare snitt.
Klassiska Mustang-bakljus, om än av modernare snitt.
Klassiska Mustang-bakljus, om än av modernare snitt.
Mustang Mach-E och Mustang. Elbil och bensinbil sida vid sida. Mycket mer än namnet har de inte gemensamt.
Mustang Mach-E och Mustang. Elbil och bensinbil sida vid sida. Mycket mer än namnet har de inte gemensamt.
Mustang Mach-E och Mustang. Elbil och bensinbil sida vid sida. Mycket mer än namnet har de inte gemensamt.
1 AV 4
Klassiska Mustang-bakljus, om än av modernare snitt.
Foto: Ford
2 AV 4
Foto: Ford
3 AV 4
Foto: Ford
4 AV 4
Mustang Mach-E och Mustang. Elbil och bensinbil sida vid sida. Mycket mer än namnet har de inte gemensamt.
Foto: Ford

Nya Mustang får alltså uppgraderad hårdvara, mjukvara och trimning, bland annat i form av en ny (fjärde generations) 5,0-liters V8-motor som ska ge bättre respons och prestanda än den tidigare.

– Det här är den mest atletiska och förtroendeingivande Mustangen att köra hittills. Oavsett om du kör en automatisk eller manuell växellåda, tack vare körlägen i kombination med finjusterade digitala motor-, fjädrings- och styrreglage kan vi nu ge förare topprestanda överallt, säger Ed Krenz, chefsingenjör för Mustang.

1 AV 7
Foto: Ford
2 AV 7
Foto: Ford
3 AV 7
Foto: Ford
4 AV 7
Foto: Ford
5 AV 7
Foto: Ford
6 AV 7
Foto: Ford
7 AV 7
Foto: Ford

Nya Mustang GT har fått nytt luftsystem med dubbla luftintag och design med dubbla gasspjäll, vilket minskar induktionsförlusterna och möjliggör högre flödeshastigheter.

De olika körlägena som nämns är ”Normal”, ”Sport”, ”Halt”, ”Drag” och ”Track 2” och varje läge har anpassningsbara inställningar som kan skräddarsys efter förarens preferenser.

Bilens körrespons har förbättrats genom minskad följsamhet från ratt till däck samt ett snabbare styrförhållande som uppdaterar dynamiken i kurvor.

Som vanligt kommer bilen med Fords tioväxlade automatiska växellåda eller en sexväxlad manuell. Standardutrustningen för Performance innehåller 19-tums lättmetallfälgar, en sportdifferential och ett så kallat Active Valve Exhaust som ger justerbara motorljud.

Här ses den växelspak som tillhör den 6-växlade manuella lådan. Nya Mustang kan även förses med 10-växlad automatlåda.
Här ses den växelspak som tillhör den 6-växlade manuella lådan. Nya Mustang kan även förses med 10-växlad automatlåda.
Här ses den växelspak som tillhör den 6-växlade manuella lådan. Nya Mustang kan även förses med 10-växlad automatlåda.
1 AV 3
Här ses den växelspak som tillhör den 6-växlade manuella lådan. Nya Mustang kan även förses med 10-växlad automatlåda.
Foto: Ford
2 AV 3
Foto: Ford
3 AV 3
Foto: Ford

Kupén på nya Mustang är den mest tekniskt avancerade någonsin, meddelar Ford. Den största förändringen är att man gjort om den traditionella instrumentpanelen. Nu finns där en flytande, glasklädd öppen mittkonsol fullsmetad med teknik. Framför ratten, som också är ny, tjockare och rak nertill, sitter en 12,4 tum stor skärm. Denna flyter ihop med en 13,2 tum stor pekskärm på mittkonsolen som styr infotainmentsystemet. Alltihop ska vara anpassningsbart efter förarens behov.

– Vi visste vad kunderna ville ha och designade den mest digitala Mustangen någonsin samtidigt som vi behöll den oerhört viktiga förarfokuserade sittbrunnen. Att ta bort några av dessa fysiska knappar, så som radio och klimatkontroll, och i stället integrera dem i en digital skärm var populärt i forskningen med både ”millennials”, ”gen-Z” och traditionella Mustang-förare, säger Ricardo Garcia, Fords inredningschef.

https://youtu.be/d8YGKZPz4eE?t=1100

Interiören i övrigt innefattar lädersäten, mjuk plast över instrumentpanelen och dörrsidorna samt läderratt. Ljudsystem från Bang och Olufsen med tolv högtalare och en bas finns också, där Ford integrerat elektronisk ljudförbättringsteknik för att förstärka motorljudet inne i kupén.

Utvändigt har Mustang fått vassare design säger Ford. Bland annat har bilen fått nya LED-strålkastare, den har slank taklinje och fått förkortad bakre överhäng samt större grillöppningar.

Den värsta versionen, som är tänkt för olika tävlingsserier som GT3, GT4 och NASCAR, heter Mustang Dark Horse. Det är troligtvis dennes (GT3-versionen) motorljud vi fick höra förra veckan – också en 5,0-liters V8. En ny version av GT4 väntas debutera under nästa år.

Sjunde generationen av Ford Mustang alltså – frågan är om det blir en åttonde?