Nya Ford Ranger får Raptor-behandling
Ford offentliggör nya Ranger Raptor, den lite mer robusta versionen av ”vanliga” Ranger. Nytt är att den bland annat fått två cylindrar extra och nu sitter det en V6 under huven.
Den ”vanliga” Ford Ranger blev officiell i slutet på november 2021, vill du läsa mer om det klickar du här. Den ska börja rulla ut på vissa marknader i år 2022 men kommer inte till oss i Europa förrän tidigast 2023. Både vanliga Ranger och Ranger Raptor påminner en del om storebror F-150 men kommer båda två i en lite mindre och smidigare förpackning.
Men åter till Ranger Raptor, Ford slår i alla fall på stora trumman när nya Ranger Raptor ska offentligöras, de har bland annat släppt en video där de kör ut en Raptor ur ett flygande flygplan. Ett stillastående flygplan hade kanske inte varit riktigt lika effektfullt kan tyckas. De har så klart sladdat och hoppat i grus, och det har ju faktiskt vi också gjort med förra generationen. Läs vår provkörning genom att klicka här.
Den största nyheten är klivet från fyrcylindrig motor till V6 med dubbelturbo under huven. Den är på tre liter och utvecklar 292 hästkrafter och levererar 491 Nm i vrid. Ett skapligt hopp från förra Ranger Raptor som bara hade 218 hästkrafter men ungefär lika mycket vrid. Dock är det klent jämfört med de 397 hästkrafter som Ranger Raptor får vid lanseringen i Australien.
Ford har använt sig av ett cylinderblock i grafitjärn som ska vara starkare än vanligt järn. Ford Performance står för tekniken som ska ge bra respons och fin prestanda och det är samma typ av teknik som används hos både Ford GT och Ford Focus ST.
Den har också fått ett elektroniskt styrt avgassystem som kan ge olika motorljud, fyra olika lägen finns att välja på och det sköts via en knapp på ratten. Det finns Quiet som är rätt logiskt, sedan har vi Normal som är avsett för dagligt bruk. För de som vill har vi sedan Sport och Baja som ska ge mer kraft och tyngd till ljudet. Det lär vi få anledning att återkomma till vid en provkörning framöver.
Den förra generationen hade sex olika körlägen, nya Ranger Raptor har sju sammanlagt. Lägena är som följer: Normal, Sport, Slippery som lämpar sig bäst för dagligt bruk på vanlig väg. Sedan följer lägena: Rock Crawl, Sand, Mud/Ruts och Baja som passar mer för terrängkörning. Rock Crawl använder du dig av om du kör väldigt sakta i extremt stenig och bökig terräng. Sand och Mud/Ruts säger sig lite själv, och sista läget Baja är läget du behöver om du ska ställa upp i Dakar-rallyt till exempel då det ger bäst prestanda när du ger järnet i terrängmiljö, typ öken eller liknande.
Precis som förra generationen så har den Fox stötdämpare som ska klara av belastningen när det ska dundras fram på stökiga vägar, eller vanliga vägar för den delen. Vad vi minns från förra generationen så innebär det att den inte blir någon storlastare, vi utgår från att det fortfarande gäller. Däremot så har den för första gången fått en elektroniskt styrd differentialspärr med låsningsbara främre och bakre diffar.
Den har fått en uppdaterad interiör med större skärmytor med tillhörande inställningsmöjligheter. Den har fått en stående tolv tums skärm, likt många andra bilar av i dag, och ett instrumentkluster på 12,4 tum. Apple Carplay och Android Auto finns för dem som gillar att koppla upp sig.
https://www.youtube.com/watch?v=hEW3IsCMxywNya Ford Ranger Raptor börjar levereras i slutet på det här året, 2022. Några priser är inte tillgängliga för tillfället, men den förra generationen kostade från runt 478 000 kronor exklusive moms. Den förra generationen hade mindre motor och färre hästkrafter och kostade 17 000 i skatt per år, det lär inte räcka för den nya generationen. Den lär även bli törstig då den inte är den mest strömlinjeformade skapelsen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se