Nya Honda Accord är nu officiell
På Genèvesalongen nästa månad visar Honda upp nya Accord, men redan nu har japanerna släppt information och bilder på bilen. En av nyheterna är en nyutvecklad snål 2,2-liters dieselspis med 150 hästkrafter.
Även om Honda nu har släppt mycket information och bilder på bilen som många väntar på, nya Accord, så är de slutliga detaljuppgifterna ännu inte officiella. Dessa får vi helt enkelt vänta på till dagen då nya Accord har sin världspremiär i Genève i början av mars.
Nya Honda Accord, som är bredare och något lägre än sin föregångare, ska andas mer premium och sport än tidigare. Förfinad exteriör och bättre modernare materialval interiört är ett par av de saker fokus har lagts på samtidigt som de tre motorerna är vidareutvecklade och snålare än föregångarna.
Två av motorerna är kända sedan tidigare, båda är bensinare, den ena på två liter medan den andra har 2,4 liters slagvolym. Till nya Accord har dessa motorer fått sig en översyn och levererar nu lite extra kraft samtidigt som de sägs vara snålare. Den på 2,0 liter levererar 156 hästkrafter vid 6 300 varv per minut medan 2,4-litersmotorn har en toppeffekt på hela 200 hästkrafter vid 7 000 varv per minut och 233 newtonmeter vid 4 500 varv per minut.
Dieselmotorn, i-DTEC, är, enligt Honda, en tyst lättviktare med låga förbrukningssiffror. Den levererar 150 hästkrafter (tio fler än föregångaren) vid 4 000 varv per minut och 350 newtonmeter vid 2 000 varv per minut.
Till motorerna hör sexväxlade manuella lådor med växlingsindikatorer för optimal växlingsföring och bränsleförbrukning. Till bensinmotorerna kan man också välja femväxlad automatlåda som även går att växla via paddlar bakom ratten.
Till dieseln och största bensinaren kan man välja till Hondas nya säkerhetspaket ADAS. Paketet består av tre delar – LKAS, ett system som hjälper till att hålla bilen på vägen/i filen, ACC, en adaptiv farthållare som håller avståndet till bilen framför samt CMBS, ett system som varnar föraren om en kollision med framförvarande bil är på väg att äga rum.
Interiört har Honda jobbat på att öka den upplevda kvalitetskänslan genom ny formgivning och nya materialval. Instrumenten har ny utformning som ska ge en djupkänsla med hjälp av flytande mätarnålar och ny bakgrundsbelysning. Via den centralt placerade lcd-skärmen håller man koll på allt som händer i och omkring bilen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se