Foto: Honda

Nya Honda Civic e:HEV lanseras i höst

Honda fortsätter i elektrifieringens tecken och lanserar Honda Civic som hybrid i sitt elfte utförande. Den sällar sig till sina redan elektrifierade syskon Jazz, CR-V, HR-V och helelektrifierade Honda e.

Civic fyller också 50 år som modell och med tillägget e:HEV förstår vi att det är en hybrid, och det är också den enda form den kommer lanseras i till hösten 2022. I alla fall i Europa. Den kommer varken med kabel eller stort batteri, ingen risk för räckviddsångest alltså, för de som nu berörs av det. Hybridlösningen som Honda använder sig av finns redan tillgänglig i ovan nämnda syskon. Vi här på Teknikens Värld hade en Honda HR-V ute på test nyligen och det kan du läsa mer om i Teknikens Värld nummer 8 eller här på teknikensvarld.se framöver.

Men åter till Civic, en populär modell om man läser försäljningssiffrorna, som har sålts i över 27,5 miljoner exemplar i hela världen sedan introduktionen 1972. Civic-kännarna lär känna igen sig vad det gäller formen på bilen i stora drag. Det som kanske inte syns med blotta ögat är att de har sänkt motorhuven en aning för att göra den slankare och därmed adderat lite spänst och sportighet. På köpet har Civic fått mer glasytor och det ska ge mer ljusinsläpp och förhoppningsvis också bättre sikt utåt.

A-stolparna har flyttats bakåt en aning och den högsta delen av taket har flyttats framåt för att ge den en mer slimmad profil, förhoppningsvis inkräktar det inte på huvudutrymmet för baksätespassagerarna. Däremot gynnas kupéutrymmet av den 35 millimeter längre hjulbasen. Bakluckan har gjorts 20 procent lättare genom att använda andra material och ny teknik, vilket ska göra den lättare att hantera.

1 AV 10
Foto: Honda
2 AV 10
Foto: Honda
3 AV 10
Foto: Honda
4 AV 10
Foto: Honda
5 AV 10
Foto: Honda
6 AV 10
Foto: Honda
7 AV 10
Foto: Honda
8 AV 10
Foto: Honda
9 AV 10
Foto: Honda
10 AV 10
Foto: Honda

Under huven finner vi en nyutvecklad 2,0-liters DOHC i-VTEC bensinmotor som tillsammans med två elmotorer ska ge runt 184 hästkrafter (135 kW) och 315 newtonmeter i vridmoment. Den ska klara mindre än 110 gram koldioxid per kilometer i utsläpp, i WLTP ska tilläggas. Vi vet tyvärr inte så mycket mer om elmotorernas prestanda eller batteriets storlek än att batteriet ska bestå av 72 celler, hur mycket energi cellerna innehåller lär vi få veta längre fram. Men räkna inte med att det är ett vidare stort batteri.

Nya Civic har också fått uppdaterad säkerhet genom bland annat Honda SENSING som innefattar deras förarassistansteknik, den har fått en ny kamera i fronten samt nya sensorer både fram och bak. Inuti kupén finner vi en 9-tums display och möjlighet att koppla in både Apple och Android ifall andan faller på.

1 AV 2
Foto: Honda
2 AV 2
Foto: Honda

Som sagt, Civic lanseras till hösten här i Sverige och vi har dessvärre inga uppgifter om några priser ännu.